‘Intelligentie in vleesverpakkingen zijn een win-win situatie’

18.11.2015 | Beursnieuws | 868 keer bekeken

Door meer intelligente verpakkingen in te zetten in het verpakken van vlees, kunnen miljoen dollar bespaard worden. Dat zegt Clara van der Elst van de Rabobank tijden het AIPIA Congress in de Jaarbeurs. “Ondanks dat er maar weinig vlees wordt weggegooid, zijn de kosten enorm.”

De vleesmarkt is er een van biljoenen euro’s. “Er zijn steeds meer consumenten, die verser en duurzamer vlees willen.” Dat gaat niet alleen om rood vlees, zoals koe en varken. “Dat neemt juist af, gevogelte en vis stijgt in populariteit.” Redenen daarvan zijn onder andere de kosten van de productie en het idee dat veelal heerst dat het eten van ‘wit’ vlees gezonder zou zijn.

Het gebruik van intelligente verpakkingen is volgens Van der Elst een win-win situatie. “Er zijn minder kosten voor de consument en de producent, maar ook is het mogelijk om op meerdere plekken je vlees aan de man te brengen als het vlees langer vers blijft.” Verpakkingen kunnen hier goed voor gebruikt worden. “Er wordt bijvoorbeeld al voorzichtig gebruik gemaakt van skin vacuum packaging, waarbij alle lucht uit de verpakking wordt gezogen. Ook smart labels, waarmee de temperatuur bijvoorbeeld aangegeven kan worden, is bezig met een opmars,” aldus Van der Elst.

Toch schiet dit nog niet echt op. Zonde, beargumenteert Van der Elst. “Er vallen biljoenen dollars te besparen.” Toch begrijpt ze wel waarom het geen vaart loopt. “Het ontwikkelen van intelligente verpakkingen kost geld, en dat wordt vaak niet vrijgemaakt voor het vakgebied verpakken. Maar een lange termijn investering kan de industrie letterlijk biljoenen besparen.” 

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren