Interactieve doppen: dé nieuwe marketingtool?

01.09.2014 | Branchenieuws | 1506 keer bekeken

In een eerder artikel spraken we al over interactieve verpakkingen. Maar u kunt niet alleen scoren met een interactieve verpakkingen, maar ook met een interactieve dop. Hieronder enkele voorbeelden.

MAP dop

Chemieconcern BASF heeft de MAP dop ontworpen. MAP, wat staat voor modified atmosphere packaging. Dat wil zeggen dat de verpakking op een bepaalde manier is ingespoten met gassen om de ‘gewone’ lucht eruit te halen. Het nadeel bij sommige petflesjes is echter dat de druk hierdoor in een flesje na verloop van tijd erg kan dalen. Hierdoor vervormt het petflesje en heeft het niet meer zijn oorspronkelijke uiterlijk. De MAP dop moet dit tegengaan. Als de druk in de fles verandert veert dop vanzelf een heel klein beetje omhoog om het teveel aan gassen los te laten en de waterdruk op het constante niveau te houden. Daarna zakt de dop vanzelf weer terug in de oude stand.

De refresh-dop

De refresh-dop is een speciale dop met een timer. Waterproducent Vittel heeft een dop ontworpen met en vlaggetje dat na verloop van tijd automatisch omhoog springt. Zo wordt opnieuw de aandacht getrokken en drinkt de consument meer water dan anders. Zodra de consument de dop weer terugdraait op het flesje gaat het vlaggetje ook weer naar beneden.

Koffie als wekker
Een andere interactieve dop kwam van Nestlé. In gelimiteerde oplage fungeerde de dop van een pot oploskoffie als wekker. De consument kan de dop instellen op de gewenste tijd om op te staan. Daarnaast kan men kiezen tussen 7 verschillende geluiden. De dop licht ook op. De wekker gaat uit als de consument de dop van de koffiepot afdraait.

Smart Cap dosering

De laatste bijzondere dop die hier wordt uitgelicht is de dop van Proctor & Gamble die ook genomioneerd is voor de Gouden Noot. De Smart Dosing Cap zorgt ervoor dat de consument niet teveel van het middel in het water kan doen omdat er een autostop op zit. Daardoor wordt er bespaard op product en de verpakking.

Heeft u nog meer ideeën voor een nieuwe interactieve dop?

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren