Interactieve verpakkingen: the sky is the limit?

06.08.2014 | Branchenieuws | 2623 keer bekeken

Een glow-in-the-dark verpakking, een fles die verkleurt van wit naar zwart naarmate die wordt leeggedronken of een eierdoos die een tweede leven krijgt als speelgoed: interactieve verpakkingen zijn hot.

Wat zijn interactieve verpakkingen?

Interactieve verpakkingen zijn verpakkingen die “communiceren” met de consument. Dat kan door middel van een RFID-tag, barcode of Augmented Reality maar ook door de vorm of speciale eigenschappen van de verpakking zelf.

Voorbeelden van interactieve verpakkingen

Een van de finalisten van de Gouden Noot in 2012 was de koekjesverpakking van Fred en Ed. Op de koekjesverpakking zat een speciale code die de consument met zijn smartphone kon scannen. Vervolgens krijgt de consument elke dag een ander mopje te horen.

Een ander voorbeeld zijn de “Ignite” bierflesjes van Heineken. De flesjes moeten bijdragen aan Heineken’s slogan “Open your world”. Als je twee flesjes tegen elkaar aan stoot bij het proosten geven de flesjes licht. De flesjes bevatten een 8-bit microprocessor en speciale micro-sensoren die ervoor zorgen dat de flesjes reageren op hun omgeving todat het flesje leeg is. Met een speciale afstandsbediening kunnen de flesjes zelfs gesynchroniseerd worden met de muziek die op dat moment op staat.

Een laatste voorbeeld zijn verpakkingen die bekend staan om hun “cartooning”. Bij cartooning krijgen verpakkingen of een deel daarvan na gebruik een nieuwe functie als speelgoed.

Waarom interactieve verpakkingen?

Interactieve verpakkingen zijn uitermate geschikt om merkloyaliteit te bevorderen. Daarnaast vergroot een interactieve verpakking de herkenbaarheid van het product waardoor het eerder wordt gevonden in de schappen. De verpakking wordt op die manier een stukje beleving in plaats van slechts een functioneel onderdeel van het product.

Een ander groot voordeel is het feit dat de producent via een interactieve verpakking ook na aanschaf van het product in contact blijft staan met de consument.

Kent u nog meer voorbeelden van interactieve verpakkingen? 

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren