Interview: 6 verpakkingstrends voor 2015

09.01.2015 | Trends | 3675 keer bekeken

Met hun jarenlange ervaring in de verpakkingsindustrie organiseren Dick de Koning en Johan Glaser van Packz 22 januari een symposium waar ze de belangrijkste trends voor 2015 uitlichten. Verpakkingsprofs sprak met de oprichters van het adviesbedrijf en licht alvast een tipje van de sluier op.

Duurzaamheid
Dick: “Nu al heel belangrijk in de verpakkingsindustrie, maar iets waar de komende jaren zeker veel meer aandacht naar uit zal gaan. Sterker nog: er is een sterke vraag naar verduurzaming van de sector.”

Johan: “Dat zie je nu voornamelijk door het gebruik van biobased artikelen. De komende jaren zal dit zich steeds verder gaan uitbreiden, dus het is goed om op tijd op die trein te stappen.”

Verpakkingsvrij
Johan: “Een idee dat overgewaaid is uit het Verenigd Koninkrijk: winkels waar je je eigen verpakking mee naartoe kan nemen. Grootste voordeel is dat de consument de hoeveelheden precies kan bepalen.”

Dick: “Maar eigenlijk is dat natuurlijk helemaal niet nieuw. Bij de kruidenier vroeger werkte dat precies zo, maar het is nieuw dat mensen hun eigen verpakking mee kunnen nemen. Deze trend past goed in de verduurzaming van de sector. Berlijn, Antwerpen en binnenkort ook Utrecht: de verpakkingsvrije winkel is razend populair.”

Logistiek
Johan: “Ook de trend om alles lokaal te halen is steeds meer aan het doordringen in de verpakkingsindustrie. Het idee van de buurtbus komt langzaam terug: een busje dat bij de boer het vlees en de eieren ophaalt, en dan in de buurt verkoopt.”

Dick: “Retailers zouden hier meer op in kunnen spelen, door ook met lokale bedrijven afspraken te maken. Binnen onze seminar is er ook ruimte genoeg om met andere bedrijven te overleggen: hoe pakken anderen bepaalde problemen aan? Doordat er uit alle takken van de verpakking mensen aanwezig zijn, kan het op die manier leiden tot veel bruikbare tips!”

Flexibele verpakking
Dick: “Geen overtollige ruimte, maar flexibele verpakkingen die bovendien makkelijk door de brievenbus passen als het een pakketje betreft. Dit is een trend die je in Japan en Amerika ook heel duidelijk ziet. Samen met navulbare  verpakkingen is dit een trend die langzaam naar Nederland komt, maar we denken dat dit zeker groot gaat worden.”

Gebruikersgemak
Johan: “Op een beurs in Japan waar wij eind 2014 stonden was dit al heel erg ver ontwikkeld Op een blik tomatensoep stond bijvoorbeeld in braille vermeld dat het tomatensoep was, zodat blinden niet per ongeluk met een blik kippensoep thuis komen.”

Dick: “Japan is een land waar we in Nederland meer naar zouden moeten kijken. Verpakkingen zijn daar een deel van de cultuur: alles is mooi ingepakt en als iets er saai uitziet van de buitenkant, zal de inhoud vast ook niets voorstellen. Wij moeten als Nederland de kracht van de verpakking nog voor een groot deel ontdekken.”

Design op maat
Dick: “Design is belangrijk, maar het moet wel goed bij het product passen. Branding en de kracht van het concept moeten grafisch tot uitdrukking komen. Een mooi design heeft geen uitwerking op de verkoop als het niets met het product te maken heeft. Daar moet een goede balans tussen zijn.”

Meer tips over trends? Voor de seminar op 22 januari in Hotel New York zijn nog enkele kaarten beschikbaar.

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren