Interview: "Design is een langetermijninvestering die zich zeker uitbetaalt"

21.01.2015 | Beursnieuws | 1353 keer bekeken

Design en verpakkingen lijken onlosmakelijk met elkaar verbonden, maar wie echt iets moois wil zal diep in de buidel moeten tasten. Iets wat volgens productdesigner Frank Tjepkema nog weinig gebeurt. “Bij voeding gaat het vooral om goedkoop, niet om mooi.”

Toch zitten er volgens hem grote voordelen aan een mooie verpakking. “Het is de eerste kennismaking met een product. Een van de belangrijkste dingen aan een product is het uitpakken ervan. Die band die dan direct ontstaat, kan ervoor zorgen dat mensen later terugkomen.”

Investering
Maar geld is vaak een probleem als het om design gaat. “Vooral in de voedingsverpakkingen. De prijsvechters nemen een groot deel van de markt over op basis van economische keuzes van de consument. Daar speelt verpakking helemaal geen rol.” Het voordeel voor designers is dat A-merken juist daarom met iets speciaals willen komen. “Ze willen een extra statement bieden. Ze weten dat ze huismerken niet kunnen verslaan op basis van prijs, dus bieden ze de klant wat extra’s,” zegt Tjepkema, die design studeerde aan de Delftse Technische Universiteit.

Die extra’s zijn vaak afhankelijk van een flinke investering, beaamt Tjepkema. “Voor de kleinste aanpassing moet al een machinepark al omgebouwd worden. En dan hebben we het nog niet eens over een andere vorm of materiaal.” Maar die investering kan volgens Tjepkema terug verdiend worden. “De verpakking is je visitekaartje. Het is een investering op de lange termijn. Design straalt iconische kracht uit. Het beroemde Coca Colaflesje bijvoorbeeld ontworpen door een designer. Van die investering heeft het bedrijf enorm geprofiteerd.”

Esthetiek
Toch mag je product ook niet te mooi zijn, hoorde Tjepkema van sommige bedrijven. “Een product moet niet teveel uitstralen dat je betaalt voor de esthetiek. Als dat iets is wat je drie keer per week koopt, lopen de kosten al snel op. Dat kan heel intimiderend overkomen.” Voor frisdrankmerk Hero ontwierp Tjepkema daarom een klassieke fles voor een drank. “Het gaat er bij design niet om dat er veel bombarie aan vast zit. De kleinste aanpassingen kunnen al een wereld van verschil maken.”

Zelf is hij het meest tevreden over zijn ontwerp voor Bavaria. Een waterfles waar heel subtiel verwezen wordt naar de inhoud. “Je hebt met ontzettend veel dingen te maken: ribben, stevigheid, bepaalde vaste vormen. Als je daar dan toch je eigen draai aan kan geven, voelt dat als een overwinning.”

In de biosector liggen volgens Tjepkema nu de meeste kansen voor designers binnen de verpakkingsindustrie. “Daar zetten ze gewoon op een pak dat het biologisch is, terwijl je dat ook in vorm zou kunnen uitdragen. Ze kijken niet verder dan hun neus lang is, dat irriteert me.” In die hoek zit juist de groep die geïnteresseerd is in esthetiek. “Want of iemand in de supermarkt een euro meer wil betalen voor een product vanwege het design, is de vraag die veel projecten laat stranden.” 

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren