Interview: "Duurzaamheid moet je zien als een marketinginstrument"

16.03.2015 | Branchenieuws | 2124 keer bekeken

Duurzaamheid wordt steeds belangrijker, ook binnen de verpakkingssector. Het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken (KIDV) stelt kennis beschikbaar en stelt vanaf 2018 nieuwe wetten voor, die ervoor moeten gaan zorgen dat de verpakkingssector in 2021 aanzienlijk groener is.

Directrice Hester Klein Lankhorst ziet nu al dat de wil er zeker is in de verpakkingssector. "Op de Verdiepingsbijeenkomst die wij begin februari hebben georganiseerd over biobased verpakkingen, kwamen al honderd mensen af. Er is zeker interesse in het onderwerp."

Het KIDV is ontstaan uit de Raamovereenkomst Verpakkingen, die opgesteld is om duidelijk te maken wat instanties, gemeentes en het Rijk kunnen doen om de milieudruk te verminderen. "Dat kan bijvoorbeeld door recyclen aantrekkelijk te maken, maar ook daarvoor is er veel te winnen. Bijvoorbeeld door onderzoek naar bepaalde materialen." Objectieve kennis bieden is volgens Klein Lankhorst de voornaamste taak van het KIDV. "Er werd wel onderzoek gedaan, maar altijd door een bedrijf met een bepaald belang. Wij zijn een onafhankelijke instantie, die sectoren helpt om onderzoek uit te voeren naar hun eigen mogelijkheden om te verduurzamen."

Plastic tasjes
Zo ging de sector plastic al aan de slag met een onderzoek naar plastic tasjes in het winkelgebied. "Het bleek dat het aantal tasjes heel gemakkelijk terug te dringen is: zet er een dubbeltje op en communiceer duidelijk met mensen. In de drie laatste maanden van 2013 betekende deze twee, vrij kleine aanpassingen een afname van 50 tot 70 procent van het aantal plastic tasjes."

Ook andere branches zijn druk bezig met onderzoeken: van het terugdringen van PVC-verpakkingen door importeurs tot het verminderen van kunststof wikkels om geadresseerd drukwerk. Het KIDV heeft hier een ondersteunende rol bij. "De branche komt met een plan, wij toetsen met een viertal universiteiten de resultaten en ondersteunen het onderzoek. Uiteindelijk is het de branche die zichzelf verduurzaamt."

Lange termijn
Die duurzaamheid is volgens Klein Lankhorst hard nodig. "We zien steeds meer dat materialen opraken. We moeten leren beter om te gaan met grondstoffen. De voetprint die we momenteel achterlaten als gemeenschap is twee keer zo groot als de wereld eigenlijk aan kan. Dat kan niet eeuwig zo doorgaan."

Ze erkent; die verandering gaat niet over een nacht ijs. "Duurzaamheid is echt iets voor op de lange termijn. Daardoor is het voor sommige verpakkingsprofessionals moeilijk om het belang ervan in te zien." En als het belang er wel van in gezien wordt, is het een volgende stap om daadwerkelijk in duurzame verpakkingen te investeren, zo blijkt uit onderzoek van ShopTomorrow. Voor 40 procent van de bedrijven is het wel belangrijk, maar mag het vooral niet meer kosten.

Volgens Klein Lankhorst zou je duurzaamheid niet als een kostenpost moeten zien, maar als een investering. "Grote bedrijven die investeren in duurzaamheid, zoals kledingmerk Mark's & Spencer, verdienen dat nu al terug. Verduurzaming levert je uiteindelijk vaak geld op." Ook het gevoel dat mensen bij een bedrijf hebben, speelt een belangrijke rol in hun koopgedrag. "Als je het idee hebt dat een bedrijf goed is en bijdraagt aan een betere wereld, zijn mensen sneller geneigd hun spullen daar te kopen. Duurzaamheid is een investering die niet altijd in directe cijfers terug te zien is. Als men het zou zien als een marketinginstrument, zou het al meer gebruikt worden denk ik."

Resultaten
In 2018 wordt gekeken of het nodig is de wetgeving rond duurzaam verpakken aan te passen, maar tot die tijd worden er ook al aanpassingen gedaan. Zo werd er naar aanleiding van een onderzoek over het recyclen van drankkartons direct een besluit genomen door Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu: deze mogen ingezameld worden door gemeenten, in plaats van in de grijze container te verdwijnen.

Ook de verpakkingssector kan volgens Klein Lansveld al maatregelen nemen. "Laat je zo goed mogelijk informeren op jouw eigen gebied en maak dan weloverwogen keuzes. Er is geen standaard als het gaat om duurzame verpakkingen: ieder materiaal is anders." Aan de hand van de 'essentiële eisen' vanuit Europa kunnen verpakkers kijken naar hun eigen product: "Er is vooral winst te halen bij verpakkingen die veel water of lucht bevatten en bij voedselverpakkingen die de houdbaarheid kunnen verlengen."

Grote bedrijven als Amazon noemt Klein Lankhorst als voorbeelden. "Amazon verzendt veel van haar spullen zonder extra verpakking: playmobile wordt verzonden in een doos waar de twee merken op vermeld staan. Wie de doos opent, vindt niet nog eens een doos van playmobile, maar het speelgoed." De definitie van verpakking zou volgens haar moeten worden herzien om het besef groter te maken dat duurzaamheid nodig is. "Met een verpakking breng je spullen van A naar B. That's it." Als voorbeeld noemt ze verpakte groenten. "Het blijft op die manier langer houdbaar en beschadigt minder snel, maar voor wat voor plastic kies je?"

Klein Lankhorst merkt ook dat het leeft onder consumenten. "Bij het Meldpunt Verpakkingen, wat we hebben opgesteld voor consumenten, zijn in anderhalf jaar 252 meldingen binnen gekomen en 219 vragen. Dit kan van alles zijn: van ergernissen over te grote dozen of teveel lucht in verpakkingen tot vragen over het aluminium in chipszakken." De klachten worden terug gekoppeld naar bedrijven. "Die kiezen dan zelf of ze er iets mee willen doen, maar het heeft al vaak geleid tot inzichten en aanpassingen."

Nederland is koploper met het Kennisinstituut. "In plaats van plastic tasjes te verbieden, zoals in Italië, onderzoeken we wat de mogelijkheden zijn om het vanuit onszelf terug te dringen." Vanuit Europa zijn er ook regels in vorm van richtlijnen, maar daar wil Klein Lankhorst het niet vanaf laten hangen. "De politiek is traag en wetgeving aanpassen duurt lang. Nederland hoeft niet te wachten op de rest van Europa, maar moet laten zien dat het zelf duurzamer wil worden."

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren