Is eenvoud de verpakkingstrend van 2016?

24.11.2016 | Trends | 720 keer bekeken
Is eenvoud de verpakkingstrend van 2016?

De taak van de ontwerper van dit jaar was duidelijk: verwoord de waarde van een product in een eenvoudige, laagdrempelige verpakking. Kortom: laat onnodige informatie en design weg, what you see is what you get.

Door te kijken naar de verpakkingstrends van het afgelopen jaar, schetst verpakkingsdesignwebsite The Dieline een beeld van de wereld van vandaag. “We hebben een overvloed aan informatie, aan keuzes en aan berichten. We hebben alles bij de hand en de mogelijkheid om informatie te delen met miljoenen mensen. Dit heeft veel voordelen, maar de keerzijde is dat het moeilijker is dan ooit om te vinden wat we willen. We zijn verdeeld, afgeleid en overweldigend”, aldus de schrijver van het artikel. “Consumenten willen meer betalen voor een product dat duidelijk is. We willen eenvoudige, duidelijke en verteerbare boodschappen - want dat is het enige waar we tijd voor hebben en wat we aankunnen.”

Minimalisme en essentialisme

Fever pain cough.png

Het antwoord op onze veranderde manier van leven is minimalisme en essentialisme. Waar minimalisme ‘less is more’ inhoudt, betekent essentialisme ‘genoeg is genoeg’. Essentialisme richt zich meer op de boodschap dan op het design er omheen. De eenvoud komt dan ook niet over als lui of onvolledig, maar als verfrissend en eerlijk. In het voorbeeld van Tylenol Care: de verpakking vertelt precies wat het product doet, en dat komt over als krachtig en betrouwbaar. En dat is wat consumenten willen, zoals eerder geconcludeerd.

Eerlijkheid

Tampon.png

De ontwerpen van Catherine Adreani zijn nog een voorbeeld van hoe eenvoud en eerlijkheid positief kan werken tussen overvolle schappen. De slogan van haar ‘basis’ hygiënische producten is: ‘Je hoeft niet te kiezen, ga voor eenvoudig’. De klant, die overweldigd wordt door keuzes, voelt zich hierdoor geholpen.

Eenvoud verhoogt het gevoel van betrouwbaarheid, zo blijkt. The Honest Company speelt hier goed op in door tampons te verpakken in lichte, open doosjes. Het bedrijf vindt dat men de doosjes niet in een badkamerkastje hoeft te verbergen, maar gewoon open op een tafel kan laten staan. “We kunnen niet ontdoen van je krampen, hoofdpijn en opgeblazen gevoel, maar we kunnen vrouwelijke zorg anders doen”, zo schrijft het bedrijf.

Deelbaarheid

Basic.jpg

De huidige maatschappij is gericht op het delen van informatie, dus een verpakkingsontwerp is eigenlijk een gratis advertentie als het wordt gedeeld op sociale media. Kortom: designers moeten er rekening mee houden dat een verpakking er goed uit ziet op een Instagram-foto, en dat de boodschap van het merk in zo’n enkele foto duidelijk moet zijn.

In een volgend artikel gaan wij in op andere verpakkingstrends van 2016.

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren