Kassa-uitzending over te grote verpakkingen bij online aankopen

02.11.2016 | Branchenieuws | 1051 keer bekeken
Kassa-uitzending over te grote verpakkingen bij online aankopen

Het is geen uitzondering dat een kleine online aankoop wordt geleverd in een grote verpakking. Kleine dingen als een potje nagellak, een muismat, batterijen en een usb-stick komen in verpakkingen waar het product tot wel veertig keer in kon. Dit wordt getoond een uitzending van Kassa.

De grote verpakkingen zijn slecht voor het milieu: er worden onnodig veel grondstoffen (papier, karton en/of plastic) gebruikt. Daarnaast wordt er veel lucht verstuurd, wat op zijn beurt zorgt voor meer transportkosten en brandstofgebruik.

Het kritische VARA-programma voelt webwinkels aan de tand over de onnodig grote verpakkingen. Redenen die werden genoemd: “We kunnen er niets aan doen, het is allemaal geautomatiseerd”, en “Dit is de kleinste doos die we hebben”. Het kan nog erger: “Het kan zijn dat een stagiair het heeft ingepakt, die moet het nog een beetje leren.”

Waar gaat het mis?
Hester Klein Lankhorst, directeur van het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken (KIDV), legt uit dat webshops altijd een select aantal dozen in hun magazijn hebben waar uit gekozen dient te worden. Het kan dus zijn dat voor een specifieke bestelling geen geschikte doos aanwezig is. Verpakkingen worden bovendien vaak geselecteerd door een automatisch systeem. Een product kan volgens Klein Lankhorst verkeerd in het systeem zijn ingevoerd, bijvoorbeeld omdat de eigenschap ‘breekbaar’ is aangevinkt of omdat de verkeerde maten zijn opgegeven. In dat geval kiest het systeem waarschijnlijk een verkeerd formaat verpakking.

Wat wordt er aan gedaan?
Thuiswinkel.org, de belangenvereniging voor Nederlandse webshops, heeft verduurzamingsplannen opgesteld. In deze plannen hebben alle aangesloten webwinkels doelen gesteld om duurzamer om te gaan met verpakkingsmateriaal. Directeur Wijnand Jongen gelooft webwinkels nog niet stilstaan bij het feit dat verpakkingen duurzamer kunnen. Hij denkt dat het goed is als er maatwerk verpakkingen zijn, waardoor bijna geen lucht om producten zit. Hester Klein Lankhorst vindt dat bedrijven beter moeten inventariseren welke producten ze verkopen, zodat dozen er optimaal op kunnen aansluiten.

Het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken houdt zich bezig met het zo duurzaam mogelijk maken van verpakkingsmaterialen. Daarnaast is het instituut opdrachtgever van het Meldpunt verpakkingen, waar consumenten te grote of overbodige verpakkingen en andere problemen die zij hebben met verpakkingen kunnen melden.

Bekijk hier het hele fragment: 

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren