Kleuren en marketing

19.05.2014 | Branchenieuws | 3010 keer bekeken

Coca-Cola in een blauwe fles en paprikachips in een rode zak. Klinkt onlogisch? Dat is het ook. Onderzoek heeft aangetoond dat consumenten in de supermarkt afgaan op hun eerste associaties met een bepaald product. Dat betekent dat consumenten zoeken naar bekende visuele aanknopingspunten. Een belangrijk aanknopingspunt is natuurlijk de kleur. Simpel gezegd: als een consument het product niet kan vinden omdat het niet voldoet aan de verwachte kleurschema’s, zal hij/zij het ook niet kopen.

Recent onderzoek liet zelfs zien dat kleur het belangrijkste kenmerk is van een verpakking. Verpakkingen met dezelfde inhoud en vorm, maar met een andere kleur werden minder snel teruggevonden dan verpakkingen met dezelfde kleur, maar in een andere vorm. Het is dus een risicovolle business om nieuwe paprikachips op de markt te brengen met een rode zak.

Chocolade

Een uitzondering op deze vaststaande kleurschema’s is de chocolademarkt. Hoewel het vroeger duidelijk was dat rode verpakkingen wezen of pure chocolade en blauwe op melkchocolade is dit inmiddels lang niet meer altijd het geval. Zo is deze kleurstaal bij Tony Chocolonely precies andersom. Daarnaast heeft Milka een paarse verpakking en is er bij de chocolade van Cote d’Or helemaal geen kleurverschil op de verpakking tussen puur en melkchocolade.

Ook de psychologie achter kleuren zelf kan van groot belang zijn bij het ontwerpen van een verpakking. Rood staat bijvoorbeeld voor passie, drukte, energie en leiderschap, terwijl blauw staat voor kalmerend, fris en verkoelend. 

Een bekend voorbeeld van het gebruik van de psychologische werking van kleuren is de kleurstelling van een bekende fastfoodketen. Rood en geel roepen samen een gevoel van gejaagdheid op, waardoor consumenten sneller eten en eerder weer vertrekken. Gevolg: meer bezoekers op één en dezelfde avond en daardoor meer inkomsten.

Onderlinge verschillen

Daarnaast is uit onderzoek gebleken dat mannen en vrouwen verschillende voorkeuren hebben. Vrouwen zouden meer houden van zachte kleuren, waar mannen juist kiezen voor fellere, hardere kleuren. Met dit idee in het achterhoofd kan er differentiatie plaatsvinden naar gelang de inhoud van een product.

Een laatste belangrijke kanttekening is wel dat kleuren internationaal een andere betekenis kunnen hebben dan alleen in Nederland. Zo heeft de kleur wit in Nederland vaak de betekenis van reinheid en puurheid, terwijl wit in de Chinese cultuur wordt geassocieerd met de dood.

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (1)

Reageren
  • 23.05.2014 - 16:13 uur | Johan Denekamp

    interessant artikel