'Kwaliteit productinformatie moet vele malen beter'

19.02.2016 | Branchenieuws | 790 keer bekeken
'Kwaliteit productinformatie moet vele malen beter'

Zowel de keten als (online) consumenten moeten kunnen vertrouwen op correcte, complete en betrouwbare productinformatie. Retailers en fabrikanten starten daarom dit jaar met GS1 Nederland een programma om de kwaliteit van productinformatie te optimaliseren. 

Dit is tot stand gekomen in nauwe samenwerking met het Centraal Bureau Drogisterijbedrijven (CBD), het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) en de Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie (FNLI).

Leveranciers hebben de afgelopen jaren hard gewerkt om productgegevens in te voeren in GS1 Data Source, zodat retailers die kunnen gebruiken. Het blijkt echter dat die in veel gevallen niet goed en volledig is ingevoerd. Dat geldt niet alleen voor etiketinformatie, zoals ingrediënten, maar ook voor logistieke informatie, zoals afmetingen van verpakkingen. Door te streven naar 100% correcte productinformatiekunnen processen in de keten beter verlopen en beschikken consumenten online over betrouwbare productinformatie.

Datakwaliteit
GS1 Nederland heeft de afgelopen maanden samen met het CBD, het CBL, de FNLI en een aantal retailers en fabrikanten een programma ontwikkeld om ervoor te zorgen dat productinformatie duurzaam correct, compleet en betrouwbaar in GS1 Data Source staat. Het programma heet DatakwaliTijd 2.0. DatakwaliTijd 2.0 is een omvangrijk, ambitieus en permanent datakwaliteitsprogramma. Eénduidige definities voor datakwaliteit zijn door de sector zelf geformuleerd. De focus van het programma ligt op het in één keer juist invoeren en het duurzaam goed houden van gegevens door:

  • invoeren makkelijker te maken
  • voorkomen van de invoer van foute gegevens
  • corrigeren van incorrecte en incomplete gegevens
  • uitbreiding van automatische controles
  • fysieke controles van nieuwe en gewijzigde gegevens
Birgitta de Gruijter, senior sectormanager levensmiddelen en drogisterij van GS1 Nederland in een persbericht: "Het moet een blijvende verbetering worden. We moeten af van de gedachte dat dit met een keer goed invoeren allemaal klaar is. Dat is een illusie. Datakwaliteit vereist een continue aandacht van alle partijen in de keten."

Blijf altijd op de hoogte
Meld uzelf nu aan voor de VerpakkingsProfs nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends en aanbiedingen.


Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren