Labelindustrie kijkt uit naar doorbraak inkjet

18.02.2016 | Beursnieuws | 896 keer bekeken
Labelindustrie kijkt uit naar doorbraak inkjet

De succesvolle Labelexpo vorig jaar en de aanloop naar de drupa (31 mei – 10 juni) voeden de verwachtingen van de etikettenindustrie voor 2016. David Pittman van Labels & Labelling vroeg een aantal grote spelers wat de trends zijn. Zij voorzien de doorbraak van inkjet en digitale technologie en verwachten dat meer machinebouwers hybride oplossingen zullen aanbieden.

Volgens strategisch directeur Mike Fairley van Labels & Labeling wordt 2016 een jaar van grote uitdagingen. De sector verandert in een nu toe ondenkbaar tempo. Vooral op het vlak van inkjetprinten gaat het loeihard. ‘Een goede vierkleuren inkjetpers kost nu nauwelijks nog 40.000 euro. Dit is een investering die ook in het bereik ligt van kleinere bedrijven. Zij zullen investeren in inkjet en digitale technologie.’

Fairley vermoedt dat het succes van digitaal drukken de andere technologieën zwaar onder druk zal zetten en de volledige digitalisering van de workflow in een stroomversnelling zal brengen. Digitaal colour management en spot colour matching-technologie zullen de kwaliteit van de prints verbeteren. Het instellen van de persen, kwaliteitsrapportering en beheer van de persen op afstand geven het vak van drukker een andere inhoud.

Hybride oplossingen
‘Wat willen de merkeigenaren?’ Dat is volgens David Muncaster, director business development packaging EMEA van Goss, de vraag van één miljoen. Hij beantwoordt hem zelf: ‘Merkeigenaren willen de hoogst mogelijke drukkwaliteit, zo veel mogelijk personalisering, geen voorraden, ultrakorte levertijden... en dat alles tegen de laagste prijs. Het is duidelijk dat geen enkele technologie aan al deze eisen kan voldoen. Daarom zullen converters in 2016 vaker kiezen voor hybride oplossingen’, zo vermoedt hij. ‘Een voorbeeld is de Goss Sunday Vpak met variabele repeat rotatie-offset, geïntegreerd met flexo- of diepdruk-units. Hybride systemen bieden de lage plaatkosten en hoge beeldkwaliteit van offset, in combinatie met de opake inkten en vernissen van flexo en diepdruk. Voeg daarbij de mogelijkheid voor digitaal printen en je hebt het hele plaatje ingevuld.’

Lees het complete artikel in Verpakkingsmanagement

Blijf altijd op de hoogte
Meld uzelf nu aan voor de VerpakkingsProfs nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends en aanbiedingen.


Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (1)

Reageren
  • AD SCHRIER
    18.02.2016 - 16:38 uur | AD SCHRIER

    kort en bondig!