Maaltijdbezorgdienst en PostNL doen kartonnen doos in de ban

22.02.2017 | Branchenieuws | 598 keer bekeken
Maaltijdbezorgdienst en PostNL doen kartonnen doos in de ban

Marley Spoon, bezorgdienst voor maaltijdboxen, heeft de handen ineengeslagen met PostNL. Het bedrijf elimineert de kartonnen doos en stapt over op herbruikbare koelboxen. Zo hoopt het verpakkingsafval te reduceren.

Tot deze week gebruikte Marley Spoon kartonnen dozen met FSC certificering. Deze dozen bestaan voor minstens 60 procent uit gerecycled materiaal. Sinds gisteren levert Marley Spoon de boodschappen alleen nog in koelboxen. Deze kunnen driehonderd tot vijfhonderd keer gebruikt worden. Met het schrappen van de kartonnen doos verwacht Marley Spoon jaarlijks 97 duizend kilo papier te besparen. Dat zijn zo’n 1.600 bomen per jaar. Het gaat door deze maatregel minder milieubelasting betalen. De bezorging van de dozen was eerst in handen van Leen Merkens, maar is nu uitbesteed aan PostNL.

Concurrenten als HelloFresh en de AH maaltijdbox maken beiden nog gebruik van kartonnen dozen. In het geval van HelloFresh gaat het in de meeste gevallen om een gerecyclede kartonnen doos. Het bedrijf heeft duurzaam bezorgen hoog op de agenda staan. Zo koos het ervoor om de logistiek niet meer uit te besteden, maar in eigen hand te houden. Hierdoor kan het experimenteren met duurzamer vervoer, waaronder CO2-neutrale fietsbezorging. Ook experimenteert het met bezorgbusjes voorzien van koelsystemen op zonne-energie. 

Dit artikel verscheen eerder op LogistiekProfs.nl

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (1)

Reageren
  • M. Bongers
    23.02.2017 - 15:34 uur | M. Bongers

    Een goede gedachte, maar er zijn keerzijdes. Karton heeft bewezen voordelen als het gaat om vers-houden. Bovendien is het hygiënisch, i.t.t. en box die vele malen hergebruikt wordt. Dan kan er wellicht een plastic zak in, maar ... inderdaad.
    Verder moet verdisconteerd worden dat met een EPS retourbox, het busje met lege boxen terugrijdt. Met karton is de bus helemaal leeg, en kan er onderweg iets anders opgepikt worden.
    Wat ook niet meegerekend wordt: EPS etc. is in the end chemisch afval. Kortom: ik moet de echte rekensom nog zien.
    Dan is er de marketing: niet elke consument wil het in een EPS doos, gebracht door en dieselbusje. Karton en bakfiets bijvoorbeeld, spreekt een andere doelgroep aan.