'Merken zijn bereid te investeren in bioplastic, maar retail blijft achter'

05.04.2016 | Beursnieuws | 624 keer bekeken
'Merken zijn bereid te investeren in bioplastic, maar retail blijft achter'

In aanloop naar de Empack op 12 t/m 14 april in de Jaarbeurs interviewt VerpakkingsProfs de sprekers van de beurs. Wat kunt u verwachten van hun presentaties? Deze aflevering Marco Jansen, verantwoordelijk voor de Noord-Amerikaanse en Europese markt voor het Braziliaanse chemiebedrijf Braskem.

Kunt u iets over uzelf vertellen?
Binnen het Braziliaanse chemiebedrijf Braskem ben ik verantwoordelijk voor de business unit renewable chemicals (bioplastics) voor de Noord-Amerikaanse en Europese markt. Braskem produceert kunststof en chemicalien uit aardolie producten, maar sinds 2010 maken wij ook producten uit suikerriet. In die tijd is de markt veel internationaler geworden: inmiddels komen de inkoopaanvragen voor 40 procent van buiten Brazilië.

Hoe groot is het aandeel van bio-PE daarin?
Dat is nog heel erg klein: minder dan vijf procent. Het blijft een nichemarkt, wat voornamelijk veroorzaakt wordt door de prijs van de biokunststof. Ondanks dat bioproducenten zich al twintig jaar inzetten voor dit materiaal, blijft het door de prijs een industrie die in de kinderschoenen staat. Willen we op grote schaal kunnen concurreren met de ‘gewone’ kunststofmarkt, dan zal er iets aan de  kosten moeten gebeuren. Tot nu toe bereiken we vooral bedrijven die een duidelijke verduurzaming voor ogen hebben en bereid zijn daar in te investeren.

Waarom hebben jullie dan toch besloten in te zetten op deze markt?
Ondanks dat het imago van kunststof en chemicaliën niet al te positief is, denk ik dat deze materialen juist bijdragen aan een stukje verduurzaming. Voedsel is veel beter te bewaren door kunststof. Zonder kunststof verpakkingen zou de voedselverspilling nog veel meer zijn. Daarnaast heeft kunststof ervoor gezorgd dat er veel gewichtsbesparing in de verpakkingsbranche heeft plaats gevonden: glas en metaal zijn veelal vervangen door kunststof. 

Dat gezegd hebben weten wij ook dat fossiele brandstoffen eindig zijn. Daarom is het goed om naar een duurzamere oplossing op zoek te gaan, zodat we ervoor zorgen dat deze ontwikkelingen zoals hierboven genoemd niet verloren gaan zodra kunststof opraakt. Ondanks dat deze duurdere oplossing van biokunststof nu nog moeilijk aan de man te brengen is, is er iemand die de eerste stappen op dat gebied moet zetten. Daar willen wij graag in voorop lopen.

Hoe reageerde de markt op dat besluit in 2010?
De eerste reacties waren overweldigend: we groeiden al snel van vijf naar dertig mensen binnen de business unit omdat de vraag zo enorm was. Het bijzondere was dat dit middenin de crisis was, die vooral toen nog in Europa hard insloeg. Wij werken vooral met grote merken, die het zwaarst hadden te lijden onder de crisis. De verkoop bleef daardoor helaas achter bij de verwachting.

De laatste twee jaar hebben we wel degelijk een inhaalslag gemaakt. De markt trekt steeds meer aan: waar bedrijven eerst voornamelijke bezig waren met overleven, richten ze zich nu ook steeds meer op investeren.

Waar komt die vraag naar bioplastic vooral vandaan?
We merken dat deze vooral vanuit merken komt. Zij willen duidelijke statements maken met fossiel vrije verpakkingen. Die wens bestaat al langer, maar nu worden er steeds meer concrete stappen gezet. De enige die achterblijven, zijn de retail en detailhandel. Dat zal vooral met geld te maken hebben, maar die zijn nog steeds ontzettend terughoudend als het gaat om biokunststof. Dat zal ongetwijfeld te maken hebben met de concurrerende markt. Waar merken bereid zijn om te investeren, blijft de retail achter.

Wat kunnen mensen verwachten van uw presentatie?
Het belangrijkste wat ik ga laten zien is hoe je je foodprint kunt verminderen en zelfs CO2 kunt besparen met verpakken. Er is een enorm CO2 gat tussen fossiele kunststof en de  hernieuwbare variant. Er valt daarmee enorm te besparen, alleen weten mensen vaak niet hoe. Dat ga ik uitgebreid uitleggen. Daarnaast wil ik laten zien dat het mogelijk is om landbouwproducten op een duurzame manier in te zetten voor de productie van kunststoffen.

Benieuwd naar de presentatie van Marco en anderen? Gratis registreren voor de Empack kan hier.

Blijf altijd op de hoogte
Meld uzelf nu aan voor de VerpakkingsProfs nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends en aanbiedingen.


Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren