Milieuvriendelijke verpakking belangrijk bij productkeuze

05.08.2015 | Branchenieuws | 867 keer bekeken

Meer dan driekwart van consumenten over de hele wereld zegt dat hun drankenkeuze wordt beïnvloed door een milieuvriendelijke verpakking. Dit blijkt uit een onderzoek van Tetra Pak.

Het onderzoek werd uitgevoerd onder 6.000 consumenten uit twaalf verschillende landen, waaronder Brazilië, China, Duitsland, Frankrijk, Japan, India, Zuid-Afrika, Rusland, Zweden, Turkije, de Verenigde Staten (VS) en Groot-Brittannië (GB).

Ontwikkelingsmarkt
Volgens het onderzoek van Tetra Pak zijn milieuvriendelijke verpakkingen vooral belangrijk onder consumenten uit ontwikkelingsmarkten als India, Brazilië, Turkije en China. Landen als de VS, GB en Japan hechten hier minder waarde aan. 

Ook is de informatiebehoefte over milieuvriendelijke verpakkingen groter dan in andere landen. In India, China en Turkije gaf meer dan 60% van de ondervraagden aan actief te zoeken naar milieuvriendelijke verpakkingen. In de VS, GB en Japan deed slechts een kwart van de consumenten dit. Van alle consumenten geeft 77 procent aan dat ze eerder voor een product met een milieuvriendelijke verpakking zouden kiezen.

Verandering
De cijfers zijn sterk veranderd sinds 2009. toen de drankenproducent het onderzoek voor het eerst uitvoerde. Toen gaf zo'n 39 procent van de consumenten aan onderzoek te doen naar milieuvriendelijke verpakkingen.

Ook nam het aantal consumenten dat een bepaald product niet aanschafte vanwege het ontbreken van een milieuvriendelijke verpakking toe: in 2009 bedroeg dit 40 procent, in 2015 steeg dit naar 66 procent. Hierbij komt dat in 2015 zo’n 85% van de consumenten zegt actief te recyclen. Dit is een stijging van 19% ten opzichte van 2009.

Meerprijs
Maar hoeveel waarde de consument ook zegt te hechten aan milieuvriendelijke verpakkingen, meer geld willen ze er niet aan uitgeven als ze hier geen goede reden toe zien. Milieubewuste consumenten zijn bereid extra te betalen voor duurzame producten, maar de alledaagse consument draagt de prijs voor milieuvriendelijke innovatie liever niet.

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren