"Millennials vragen om een nieuwe vorm van verpakken"

19.03.2015 | Beursnieuws | 2094 keer bekeken

Met een nieuwe werkende generatie in opkomst, zal de verpakkingsbranche moeten veranderen volgens Martina Kundert van Service Plan. Dit zei ze afgelopen week in haar presentatie over deze nieuwe generatie op het congres Packaging Design and Innovation.

Generatie Y, ook wel de millennials genoemd, zijn namelijk allang niet meer zo vatbaar voor de 'standaard' reclame die men op verpakkingen ziet. De generatie, tussen 1985 en 2000 geboren, zijn opgegroeid met technologie en baseren hun keuzes op andere elementen dan de huidige werkende generatie. Wie deze generatie voor zich wil winnen, moet een belangrijke denkslag maken. Kundert geeft hierbij een kleine handleiding.

Bewijs boven beweren
Millennials zijn sceptischer geworden. Eerst zien en dan geloven is meer van toepassing dan ooit tevoren. "Maak hierbij handig gebruik van het internet en Youtube," zegt Kundert. "Een goed voorbeeld is deze blender reclame: je zegt wel dat hij werkelijk alles kan verpulveren, maar is dat ook zo? De proef op de som." Het lijkt te werken: het filmpje werd inmiddels 17 miljoen keer bekeken.

Humor
De nieuwe generatie is gewend aan interactie. Niet meer zomaar luisteren, maar mee doen. Humor is daarbij volgens Kundert een belangrijke keyfactor: "Dat zorgt er immers voor dat mensen filmpjes of foto's gaan delen. En dat is allemaal gratis reclame."

Intensiveer de beleving
De verpakking kan inspelen op de zintuigen van de gebruiker. Het is niet meer genoeg om een appeltje op de verpakking van een pak appelsap te zetten: het moet de zintuigen triggeren en de consument moet het product aan willen raken. Als voorbeeld geeft Kundert Fuze Tea van Coca Cola.

Straal geluk uit
"Voor merken als Coca Cola, die standaard het woord happinness overal voor gebruiken lijkt het misschien makkelijk, maar in principe kan je ieder product verkopen met een positieve, geluksmakende reclamecampagne," vertelt Kundert. Zelfs schoonmaakmiddel is te verkopen met een glimlach, laat het volgende voorbeeld zien.

Breng mensen bij elkaar
Coca Cola wordt gezien als een absolute voorloper bij het verkopen aan millennials. Kundert: "Zij weten heel goed wat er in hun doelgroep speelt en hoe ze een lach op iemands gezicht moeten toveren." In hun campagnes zetten ze telkens in op een paar key factoren: de lach, het geluk en het samen zijn. In deze reclame, waarbij mensen elkaar nodig hebben om hun flesje te openen, wordt dat goed zichtbaar.


Volgende week: een videointerview met dr. Shira Rosen over generatie Y: "Het is de kunst om hen reclame voor jou te laten maken."

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren