Multinationals willen één etiketteringssysteem

10.03.2017 | Branchenieuws | 575 keer bekeken
Multinationals willen één etiketteringssysteem

De grote multinationals Coca-Cola Company, Mars, Mondelez, Nestlé, PepsiCo en Unilever stellen dat er in heel Europa één duidelijk en consistent systeem voor voedingswaarde-etikettering moet worden gehanteerd. Deze moet voldoen aan de huidige Europese regelgeving. Daarom steunen de voedselconcerns het kleurgecodeerde RI-systeem zoals dat wordt toegepast in het Verenigd Koninkrijk en Ierland. 

In het Verenigd Koninkrijk en Ierland is het mogelijk om verschillende portiegroottes op te nemen als extra element. De bedrijven hebben aan consumenten input gevraagd en de meningen van interne en externe voedingsdeskundigen vergeleken. Daaruit blijkt dat het huidige referentie-innamesysteem (RI), kan worden verbeterd door kleurcodering te gebruiken om consumenten te helpen bij het interpreteren van de etiketten. 

Kleinere porties
De bedrijven vinden het belangrijk dat een Europees gedragen kleurgecodeerd etiketteringssysteem een stimulans vormt om kleinere porties aan te bieden. Er wordt gesteld dat het aanbieden van kleine portiers een belangrijke rol speelt bij het ondersteunen van gezondere keuzes voor consumenten. Dit moet dan ook worden opgenomen on het vernieuwde systeem voor voedingswaarde-etikettering.

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren