'Naamsverandering All4Pack van belang voor internationale ontwikkeling'

19.09.2016 | Beursnieuws | 398 keer bekeken
'Naamsverandering All4Pack van belang voor internationale ontwikkeling'

De Franse beurs All4Pack, die eerder onder de naam Emballage & Manutention bekend was bij het grote publiek, is een van de grootste verpakkingsbeurzen ter wereld. Wat kunnen bezoekers dit jaar verwachten? We vroegen het beursmanager Véronique Sestrières.

De verwachtingen zien er voorspoedig uit: tijdens vier beursdagen meer dan 100.000 bezoekers, die de stands van 1500 exposanten bezoeken. De helft van deze exposanten zijn internationaal, waarbij de landen Frankrijk, Duitsland, Italië, Turkije en Spanje het best vertegenwoordig zijn. Maar volgens Véronique Sestrières, beursmanager van All4Pack, ziet ook een sterke groei van de Aziatische landen. "Inmiddels staan veel landen uit Azië, met China als koploper, in de top tien van exposanten."

Ook Nederland is terug te vinden in deze top tien, op de zesde plaats. "Ook qua bezoekers staat Nederland op deze plek." Opvallend is de grote hoeveelheid bezoekers uit Afrikaanse landen: 20 procent van alle bezoekers komt van dit continent. Europa is de grootste leverancier van bezoekers: 70 procent van de mensen op de beursvloer komt uit een Europees land.

De verandering van de naam van de beurs hangt vooral samen met dit internationale publiek. "De nieuwe naam illustreert uitstekend de complementariteit van de 4 essentiële sectoractiviteiten. De keten wordt steeds globaler en deze verbreding biedt vele nieuwe mogelijkheden voor de business van deelnemers, exposanten en bezoekers. Bovendien is het merk ALL4PACK veelzeggend op internationaal niveau (all for packaging) en dus van belang voor de internationale ontwikkeling van het evenement. 

Thema's
Een van de trends die de organisatie bij exposanten terugziet is de vraag naar praktische, veilige en gepersonaliseerde verpakkingen. "Populair zijn de richtlijnen voor hergebruik en essentiële informatie voor de consument die op een toegankelijke manier te verkrijgen is." De consument heeft in deze verandering zelf een grote rol gespeeld volgens Sestrières. "Dankzij de explosie van social media netwerken heeft de consument meer invloed dan ooit: op het gebied van de vraag naar service, veiligheid, informatie, ethiek enzovoort."

Ook milieu-gerelateerde vraagstukken spelen een grote rol onder exposanten. "Merken streven naar een steeds efficiënter beheer van industrieel verpakkingsafval, en naast het individuele eco-design van hun verpakkingen en richten zij zich op een zero waste beleid voor alle betrokkenen, van leveranciers tot consument. Hieruit blijkt dat de verpakking meer dan ooit een fundamenteel uitgangspunt vormt voor de strategie van merken."

Het zijn thema's die veelal terug te zien zijn op de beurs, maar ook andere vraagstukken komen aan bod. "De thema’s variëren van grondstof tot eindproduct van de verpakking, materieel,  markering-codering, de supply chain." Dit jaar gaat er extra aandacht uit naar de e-commerce en de manier waarop de verpakking zich aanpast aan dit explosief groeiende distributiekanaal. "Er is nou eenmaal veel vernieuwing nodig op het gebied van verpakkingen als we daarin mee willen gaan." Ook actieve en intelligente verpakkingen krijgen een prominente plek, onder andere in het seminarprogramma. 

All4Pack Paris vindt plaats van 14 t/m 17 november 2016.

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren