Nationale Voedseltop: 'mensen begrijpen houdbaarheidsdatum verkeerd'

01.02.2017 | Branchenieuws | 936 keer bekeken
Nationale Voedseltop: 'mensen begrijpen houdbaarheidsdatum verkeerd'

Nederland moet over 5 tot 10 jaar wereldwijd koploper zijn in de gezonde en duurzame voeding. Dat is de conclusie die getrokken is uit de eerste Nationale Voedseltop in Den Haag waar ruim 150 invloedrijke producenten uit de Nederlandse voedselwereld bijeen kwamen. Samen met het kabinet werd er invulling gegeven aan het voedselbeleid van de toekomst. 

Tijdens de Voedseltop werden ruim 30 concrete acties en ambities besproken en ondertekend. Eén daarvan is de Green Deal 'Over de Datum'. De Green Deal geeft een concrete invulling waarop consumenten worden geholpen bij het interpreteren van verschillende datumaanduidingen op verpakkingen van voedsel

De Nationale Voedseltop komt uit de koker van van staatssecretaris Van Dam (Economische Zaken), minister Schippers (Volksgezondheid, Welzijn en Sport), minister Ploumen (Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking) en staatssecretaris Dijksma (Infrastructuur en Milieu).

Green Deal 'Over de Datum'
De Green Deal 'Over de Datum' is in het leven geroepen omdat het voor de gemiddelde consument lastig te onderscheiden is wat het verschil is tussen t.h.t. (tenminste houdbaar tot) en t.g.t. (te gebruiken tot). 16 procent van de consumenten gooit hierdoor voedsel weg als de t.h.t datum is verstreken.  Dat vindt het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) enorm zonde. "Als een product over de houdbaarheidsdatum gaat, betekent dat niet automatisch dat het direct bedorven is", aldus het CBL tegen het Algemeen Dagblad.

Het CBL streeft ernaar om in 2025 de totale voedselverspilling te halveren. Uit onderzoek van het bureau CREM zou elk persoon 14 kilo per jaar kunnen besparen als men goed om zou kunnen gaan met de houdbaarheidsdata. In totaliteit zou dat 238 miljoen kilo per jaar zijn. 


Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren