'Near Field Communication, de storytelling achter het product'

16.11.2016 | Beursnieuws | 622 keer bekeken
'Near Field Communication, de storytelling achter het product'

Millennials zijn met een grote groep, verdienen veel geld en geven het meeste uit. Dat klinkt voor veel bedrijven als muziek in de oren. Alleen blijken de millennials lastig bereikbaar. Erwan Le Roy, Vice President van NFC Solutions, heeft de oplossing gevonden zegt hij tijdens het AIPIA Congress 2016 in Amsterdam. “Near Field Communication, de storytelling achter het product.’’

Het moet er als volgt uit gaan zien. Je hebt een biertje gekocht aan de bar. Je telefoon houd je op zo’n 1 a 4 centimeter van het biertje. Op je scherm komt een video tevoorschijn. Een robuuste man met een baard vertelt met passie en liefde over de ingrediënten en hoe het biertje precies gemaakt is. 

Doelgroep bereiken
Le Roy: “Persoonlijke marketing is de trend. Millennials willen een-op-een benaderd worden. Zij trappen niet meer in bilboards langs de weg. Je moet ze persoonlijk benaderen en ze iets extra’s geven.’’ Tegenwoordig heeft ruim 85 procent van de millennials een smartphone en hier valt voor bedrijven nog enorm veel winnen, ziet ook Le Roy. ‘’Zij zijn gewend aan apps en niet bang om hun persoonlijke gegevens aan bedrijven te geven. Die jonge doelgroep is daar allang niet meer bang voor. Zij zijn best bereid om persoonlijke gegevens te geven in ruil voor iets waar zij wat aan hebben.’’

Er zijn verschillende manieren om de millennials te bereiken. De 2D-barcode is een bekende, met een app scan je de code en vervolgens krijg je meer informatie over het product. Le Roy ziet wel een groot nadeel. ‘’Die codes zijn ontzettend lelijk en helemaal niet aantrekkelijk op een product. Loop nu maar eens door de supermarkt. Alle codes staan nu op de achterkant van het product. Dat hebben de marketeers echt niet zonder reden gedaan.” De tweede manier is augmented reality, maar dit is op dit moment nog te duur voor marketeers. 

NFC
Via NFC kunnen bedrijven iets extra’s bieden aan de jonge consumenten. Ze kunnen zich onderscheiden op allerlei verschillende manieren. “Elk product heeft zijn eigen code’’ zegt Le Roy. “Stel je hebt een product gekocht en hij werkt niet dan is het via NFC mogelijk om dit direct te melden. Denk ook eens aan de verpakkingen. Als je via NFC meer informatie kan vinden heb je ook minder verpakking nodig. Alle informatie is te zien op je smartphone.”

Omdat elk product zich laat scannen gaat dit ook de counterfeiting tegen. De consument kan op die manier er snel achter komen of een product wel echt is of namaak. ‘’Dit is ideaal. Als je product geen contact krijgt je telefoon heb je een namaak. Op deze manier kan elk bedrijf zich echt duidelijk onderscheiden en ook het counterfeiting tegengaan’’, concludeert Le Roy. 

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren