Nederlanders steeds bezorgder over toevoegingen voedsel

29.04.2016 | Branchenieuws | 735 keer bekeken
Nederlanders steeds bezorgder over toevoegingen voedsel

Nederlanders geven de levensmiddelenindustrie gemiddeld een 6,8 als rapportcijfer. Dat blijkt uit de eerste Waarderingsmeter Levensmiddelenindustrie: een onderzoek naar de waardering en het vertrouwen in de levensmiddelenindustrie. 

Het onderzoek is uitgevoerd 1.021 Nederlanders in de leeftijd van 18 tot en met 75 jaar die online werden ondervraagd door Motivaction in opdracht van de Federatie voor de Nederlandse Levensmiddelenindustrie FNLI.

Consumenten zijn positief over de kwaliteit van het voedsel in Nederland en ze zijn over het algemeen tevreden met de inzet van de industrie op het gebied van voedselveiligheid en de voedingswaarde op de verpakking. Consumenten maken zich ook zorgen, het meest over toevoegingen in producten. Andere thema’s waarop de levensmiddelenindustrie in de ogen van consumenten nog verbeterslagen moet maken zijn milieu en dierenwelzijn.

Wantrouwen
Hoewel 44 procent van de ondervraagde consumenten veel vertrouwen zegt te hebben in de levensmiddelenindustrie, geeft 55 procent aan dat ze vinden dat voedsel te veel gemanipuleerd wordt. Slechts 23 procent van de respondenten vindt dat bedrijven in de levensmiddelenindustrie eerlijk zijn over welke ingrediënten er in producten zitten. Uit de Waarderingsmeter blijkt dat de levensmiddelenindustrie in de ogen van veel consumenten verantwoordelijk is voor de voedselveiligheid, voor het aanbod van gezonde voeding en duurzame producten. Toch dichten consumenten ook zichzelf een grote verantwoordelijkheid toe: 4 op de 5 vindt dat zij zelf verantwoordelijk zijn voor hun gezondheid en 7 op de 10 vindt dat consumenten er zelf veel aan kunnen doen om ervoor te zorgen dat het voedsel dat ze eten veilig is.

Consumenten hebben hun twijfels over de inzet van de levensmiddelenindustrie op gezondheid en duurzaamheid. Zo vindt slechts 25 procent van de ondervraagden dat de levensmiddelenindustrie er alles aan doet om hun producten zo gezond mogelijk te maken. Minder dan een-derde vindt dat de industrie zich voldoende inzet om duurzame producten te produceren.

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.


Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren