Nederlandse levensmiddelenindustrie ziet 2015 zonnig in

30.10.2014 | Branchenieuws | 1298 keer bekeken

Het einde van het jaar is in zicht en traditioneel betekent dat een terugblik op de afgelopen maanden en een vooruitblik naar 2015. Zo ook in de levensmiddelenindustrie waar de nieuwe Monitor Levensmiddelenindustrie is uitgekomen.

In deze Monitor zijn een aantal belangrijke resultaten weergegeven die ook van invloed kunnen zijn op de verpakkingsindustrie. Hieronder de belangrijkste conclusies op een rijtje.

Positieve blik

De resultaten van die monitor liegen er niet om: de levensmiddelenindustrie is grotendeels positief over de vooruitzichten van 2015.

Dat is niet verwonderlijk: de productie (outputwaarde) van de voedings- en genotsmiddelen (V&G-)industrie is in 2013 met 4,6% gegroeid ten opzichte van 2012 naar € 62,4 miljard. Daarnaast is het consumentenvertrouwen weer iets toegenomen.

De Nederlandse levensmiddelenindustrie verwacht dan ook voor 2015 een toename van omzet. Slechts een klein deel (ca. 4%) van de respondenten in het onderzoek verwacht een omzetdaling. Ruim twee op de drie respondenten ziet het belang van Research & Development voor de onderneming toenemen het komende jaar. Net geen meerderheid van de respondenten verwacht een toename van de investeringen voor 2015.

Export onverminderd belangrijk

Een ruime meerderheid van exporteurs verwacht dat het belang van export in 2015 zal toenemen. Geen enkele respondent verwacht een afname van de export. Groenten en fruit is met 23,4 procent nog steeds Nederlandse grootste exportproduct in de levensmiddelenindustrie. De vlees- en zuivel-industrie volgen met 15 procent en 13 procent op enige afstand. ‘Bereide voedingsmiddelen’ vormen 9,3% van de totale uitvoerwaarde van de gehele Nederlandse agrofoodsector.

Over 2013 is het verschil tussen export en import met 8,4 procent gestegen. Nederland exporteert nog steeds veruit de meeste agrofoodproducten Duitsland, Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en België. In Nederland zijn meer investeringen gedaan in de levensmiddelenindustrie dan andere Europese landen.

Investeringen op een lager pitje

Ondanks deze zonnige cijfers is er ook één punt waarop de respondenten minder positief hebben geantwoord. De meeste ondernemers verwachten in 2015 niet heel veel meer te investeren dan in 2014. Op dit punt lijkt de crisis dus nog niet helemaal over te zijn. 

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren