'Negatief keurmerk duwt consument eerder in duurzame richting'

09.03.2016 | Trends | 605 keer bekeken
'Negatief keurmerk duwt consument eerder in duurzame richting'

Negatieve keurmerken op niet-duurzame producten sporen consumenten in hun koopgedrag effectiever aan tot het aankopen van duurzaam geproduceerde producten.

Nederlanders vinden duurzaamheid weliswaar een belangrijk onderwerp, maar dit vertaalt zich niet automatisch in het kopen van biologische producten in de supermarkt. Keurmerken spelen daarbij een belangrijke rol. Dat concludeert onderzoeker Ynte van Dam in zijn proefschrift, schrijft De Volkskrant. Hij promoveert maandag aan de universiteit van Wageningen.

Tijdens zijn onderzoek liet hij proefpersonen kiezen tussen relatief dure biologische tomaten, yoghurt of koffie met het EKO-keurmerk en reguliere versies zonder een keurmerk én een lagere prijs. De meerderheid koos voor de niet-duurzame producten. Deze houding veranderde radicaal toen Van Dam de niet-biologische producten voorzag van een EKO-keurmerk met een groot kruis erdoorheen: ondanks de hogere prijs koos de meerderheid voor producten met het EKO-label.

Proef
Volgens Van Dam is het lastig om een grotere proef te houden met negatieve keurmerken, omdat winkeliers en cateraars niet mee willen werken. Wel denkt hij dat dergelijke labels vooral aan de onderkant van de markt effectief kunnen zijn, met een aanzienlijke milieuwinst tot gevolg.

De onderzoeker wijst ook naar de oorspronkelijke labeling van witgoed, met labels van A (energiezuinig) tot G (energieverslindend). Deze energielabels zorgden aanvankelijk voor het snel verdwijnen van apparaten met G-labels. Uiteindelijk ontstond wel onduidelijkheid, doordat er apparaten met aanduidingen als A+++ op de markt kwamen. Overigens wil de EU het labelsysteem aanpassen.

In 2014 concludeerde de Europese Raad voor Voedselinformatie al dat consumenten zich over het algemeen bewust zijn van de noodzaak van een duurzame economie, maar dit leidt vaak niet tot duurzame aankopen. Toch is de Nederlandse markt voor producten met duurzaamheidslabel in de supermarkt inmiddels goed voor een omzet van ruim 2 miljard euro.

Blijf altijd op de hoogte
Meld uzelf nu aan voor de VerpakkingsProfs nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends en aanbiedingen.


Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren