‘Nespresso is meer dan George Clooney’

10.05.2016 | Beursnieuws | 1465 keer bekeken
‘Nespresso is meer dan George Clooney’

Tijdens het jaarcongres Packaging Industry op 16 juni 2016 in Den Haag komen professionals samen om over prangende onderwerpen uit de verpakkingsbranche te discussiëren. Een van de sprekers van het evenement is Mark Ruijgrok, Market Director van Nespresso Nederland.

Kunt u iets over uzelf vertellen?
Als Market Director werk ik nu zo’n 3,5 jaar bij Nespresso. Ik ben begonnen om de Nederlandse markt af te splitsen van de Benelux, zodat het bedrijf zich nog meer kan richten op de Nederlandse consument. Het merk is groter geworden, terwijl we steeds meer concurrentie ondervinden. Dat vraagt om een lokale analyse en het opzetten van een lokale strategie.

Wat is de rol van recycling in die lokale strategie?
Recycling van onze capsules speelt een belangrijke rol in onze meer jaren strategie. In de seminar die ik op Packaging Industry ga geven wil ik daar een volledige schets van maken.

Nespresso beheerst iedere stap in de keten, van de 70.000 koffieboeren van over de hele wereld waar we mee in contact staan tot meer dan 100 ngo’s met wie we de kwaliteit van onze duurzame koffie beheren. Op die manier kunnen we verantwoording afleggen over al ons werk.

Het recyclen van de verpakking speelt bij die verantwoording een belangrijke rol. We hebben gekozen voor een aluminiumverpakking voor onze koffie, omdat deze afgesloten capsule de koffie beschermt tegen licht, lucht en vocht en daarmee de optimale versheid behoudt. Wat bij veel mensen niet bekend is, is dat deze materiaalsoort oneindig recyclebaar is zonder af te doen aan kwaliteit.

Wat doet Nespresso om consumenten aan het recyclen te krijgen?
Samen met een aantal partners in de markt hebben we een systeem opgezet dat het mogelijk maakt om alle gebruikte capsules in te kunnen nemen. Overal waar de consument Nespresso capsules ontvangt, kunnen deze ook worden ingeleverd. Bij DHL, die onze online bestellingen aflevert, kunnen consumenten hun oude capsules meegeven aan de pakketbezorger. Ook in onze boutiques is het mogelijk om capsules af te geven. En zelfs als je je pakketje op komt halen bij een DHL- of Kiala-pick up point is het mogelijk om daar de gebruikte capsules achter te laten.

Hoeveel gebeurt dit daadwerkelijk?
Eigenlijk nog veel te weinig, en dat is een van de dingen die we in Nederland proberen te stimuleren. In totaal zitten we nu nog ruim onder de 50 procent. Dat is een getal waar we geen genoegen mee nemen. Als je het vergelijkt met de bier- en frisdrankindustrie is het in ieder geval een plan om de markt te helpen, maar dat getal moet omhoog. We moeten er alles aan doen om dit te bereiken, tijdens dit soort seminars houd ik mijn oren en ogen open voor nieuwe ideeën en mogelijke innovatieve ontwikkelingen die we verder kunnen toepassen om ons doel te bereiken.

Hoe sporen jullie consumenten aan om mee te werken?
Allereerst speelt de consument een essentiële rol in het sluiten van de cyclus. Wij hopen aan te zetten tot recycling door hen goed te informeren.  Dit doen we door middel van campagnes, advertenties en door de kosten op ons te nemen van de logistiek tot en met de afvalverwerker.

Wat gebeurt er met die ingezamelde capsules?
Die worden verzameld bij Dusseldorp, een recyclingbedrijf in Lichtenvoorde. Daar staat een machine om het aluminium van de koffie te scheiden. De koffieresten worden verwerkt tot biobrandstof, het aluminium gaat terug naar verwerkers en wordt gebruikt voor fietsen, auto-onderdelen en raamkozijnen.

Er is veel kritiek op jullie verpakkingen. Hoe verklaart u dat?
Uit onbegrip. Mensen zien een individuele verpakking die weggegooid wordt, maar vergeten dat het te recyclen valt. Vooral het recyclen van aluminium is onderschat en onderbelicht.

Tijdens mijn presentatie wil ik een licht werpen op Nespresso en hoe wij handelen om onze consumenten goede koffie te bezorgen. Nespresso is meer dan George Clooney, en dat wil ik graag laten zien aan de hand van voorbeelden op het gebied van duurzaamheid.

Abonnees van VerpakkingsProfs ontvangen korting o.v.v. code VP100!  Inschrijven kan hier!

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.


Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren