'Nespressocupjes alles behalve duurzaam'

28.08.2015 | Branchenieuws | 1275 keer bekeken

Ondanks dat Nespresso verzekert dat het wel goed zit met de recycling van de koffiecupjes van het bekende merk, blijkt uit een berekening van De Volkskrant dat dit alles behalve waar is. 

De aluminiumcupjes zorgden voor nogal wat ophef bij de introductie van de koffie. Nestlé, waar Nespresso onderdeel van is, probeert nu consumenten gerust te stellen met torenhoge recyclingscijfers: volgens het bedrijf zou er in Nederland een recyclingscapaciteit van honderd procent zijn. "Daarbij wordt het aluminium van de gebruikte capsules hergebruikt voor de productie van nieuwe," aldus het bedrijf.

Dat doel wordt onder andere behaald doordat klanten hun gebruikte capsules weer kunnen inleveren. Ondanks de bewering van Nespresso zijn er geen concrete cijfers voorhanden. Volgens een woordvoerder is een schatting maken niet mogelijk, omdat er veel verschillende recyclingsystemen zijn.

Berekening
En dus besloot De Volkskrant maar een eigen berekening te maken. Die blijkt verre van die honderd procent te liggen. "Vijf jaar geleden onderzocht Nestlé hoeveel klanten mee zouden doen aan een recyclesysteem. Dat was 43 procent. Als dit inmiddels 50 procent is, en als dat tevens het wereldwijde gemiddelde is, gaat er via Nespressodrinkers een duizelingwekkende hoeveelheid aluminium verloren: tussen 3 en 5 miljoen kilo per jaar. Dat is het gewicht van tien Boeings 747," aldus Jeroen Trommelen van de Groen-pagina van de krant.

"Lege cupjes wegen één gram, maar de omzet ervan is enorm," vervolgt hij. "Ook daarover doet het bedrijf vanwege de concurrentie geen mededelingen, maar in 2010 werd verklapt dat er toen wereldwijd 12.300 Nespressocupjes per minuut werden gebruikt. Dat zijn 6,4 miljard cups per jaar; ofwel 6,4 miljoen kilo aluminium."

De duurzame beloftes van Nespresso lijken dus ongeveer net zo leeg als de cupjes nadat ze de consument voorzien hebben van koffie.

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren