Onderzoek: consument gevoelig voor gezondheidsclaims

09.10.2015 | Branchenieuws | 887 keer bekeken

Steeds meer verpakkingen dragen ze: gezondheidsclaims. Maar heeft dit nou daadwerkelijk zin? Uit twee Amerikaanse onderzoeken over dit onderwerp blijkt nu van wel.

In het eerste onderzoek worden vier producten van verschillende producenten onderzocht: Frosted Mini-Wheats cornflakes van Kellogg’s, yoghurt en een yoghurtdrankje van Danone, en het voedingssupplement Airborne. Alle vier de producten maakten eerder gebruik van een gezondheidsclaim die verwijderd moest worden door de Amerikaanse voedsel-en warenautoriteit. Danone beweerde bijvoorbeeld dat de yoghurtdrank verkoudheid of koorts hielp voorkomen.

Lees ook: Minister Schippers wil minder misleiding pak vruchtensap

Voor het onderzoek keken de wetenschappers naar de verkoopcijfers van de producten nádat de claims van de verpakking waren gehaald. Ze zien een “significante” afname in de omzet, zo’n 0,4 tot 3,8 miljoen dollar per maand. Vooral niet-loyale klanten haakten af na het verdwijnen van de claim: mensen die het product dat jaar voor het eerst kochten. Of zij daadwerkelijk afhaakten door het verdwijnen van de labels, kunnen de onderzoekers niet zeggen.

Stoplicht
In het tweede onderzoek werd gekeken naar de weergave van de hoeveelheid calorieën op een product. Is het getal op de verpakking zetten de enige effectieve manier om dat te doen? Nee, concluderen de onderzoekers. Een simpel stoplichtsysteem met een boodschap in het rood, oranje of groen is net zo effectief.

Voor de studie werd een groep Amerikaanse werknemers gevraagd hun lunchbestelling online door te geven. De controlegroep kreeg geen informatie over het aantal calorieën. De testgroep zag óf het aantal calorieën óf een stoplicht dat een indicatie van dit aantal gaf (groen = het minste aantal calorieën). De testgroep koos producten met gemiddeld tien procent minder calorieën. Daarbij vonden de onderzoekers geen verschil in het gewoon weergeven van het aantal calorieën of het gebruik van het stoplichtsysteem.

Lees ook: Foodwatch opent Meldpunt Misleiding

Die laatste heeft wel de voorkeur van de onderzoekers, omdat niet iedereen een getal goed weet te interpreteren.Maar dit stoplichtsysteem haalde het niet in de Europese Unie. De lobby van de voedselindustrie heeft de komst hiervan weten te voorkomen.

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren