Onderzoek: de impact van de e-commerce verpakking

11.11.2015 | Trends | 1616 keer bekeken

De verpakking van een online bestelling is in veel gevallen het enige ‘fysieke’ contactmoment dat een klant met een webshop heeft. We zien dan ook dat steeds meer online retailers investeren in unieke verzendverpakkingen die aansluiten bij de merkbeleving of opvallen in de handen van koeriers

Dat deze investeringen lonen wordt onderbouwd door nieuw onderzoek van Dotcom Distribution. Zij ondervroegen ruim 500 Amerikaanse online consumenten naar hun ideeën rondom e-commerce verpakkingen. Een aantal resultaten op een rij:

Merkbeleving

Luxe producten

Weinig verrassend verwachten consumenten luxe verpakkingen het meest bij het kopen van luxe artikelen als juwelen of horloges. Op een opvallende tweede plek staat, wellicht gestimuleerd door Apple’s chique verpakkingen, consumentenelektronica. Ook opvallend is de relatief lage positie van mode. All in allgaat luxe verpakken duidelijk hand in hand met lifestyleproducten.

Delen

De impact van een verpakking op het willen delen van een aankoop is beperkt. Toch heeft 40% van de ondervraagden ooit een aankoop op social media gedeeld, dus de kans dat andere personen een verpakking zien is reëel.

Unboxing video's

Het onderzoek gaat ook in op een bekend YouTube fenomeen: de unboxing video’s. Hoewel slechts een minderheid van de ondervraagden dergelijke video’s bekeek, blijken ze een belangrijke rol te spelen bij het uiteindelijke aankoopbesluit.

Tot slot geven de onderzoekers vier handige tips.

1. Zorg voor een goed product
Hoe goed de verpakking ook is; een laat, beschadigd of anderszins ondermaats product zal de klantervaring onherroepelijk verpesten. Zorg er dus eerst voor dat de bestelling correct geleverd wordt, alvorens u over de verpakking te buigen.

2. Denk ook aan de binnenkant van de verpakking
Stimuleer social sharing door ook de binnenkant van de verpakking fotogeniek te maken. Bijvoorbeeld door producten netjes te arrangeren in plaats van lukraak in de doos te plaatsen.

3. Stop meer goodies in de doos
Stickers, samples, kaartjes: deze kleine goodies verhogen de merkbeleving en herinneren klanten aan de aankoop.

4. Denk na over de hele unboxing experience
Een bestelling uitpakken, om gelijk geconfronteerd te worden met het retourformulier… Weg beleving. Denk daarom goed na, stap voor stap, over hetgeen u klanten wil laten ervaren tijdens het uitpakken. Laat hierbij niets aan het toeval over.

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren