Onderzoek: dé perfecte verpakking is voor iedereen anders

06.10.2016 | Beursnieuws | 489 keer bekeken
Onderzoek: dé perfecte verpakking is voor iedereen anders

In de aanloop naar de All4pack 2016 gaf beursorganisator Comexposium opdracht aan ObSoCo2 om te onderzoeken wat Europese consumenten van verpakkingen verwachten.

Uit het onderzoek blijkt dat consumenten in de verschillende landen en leeftijdscategorieën het op een aantal punten eens zijn over de ideale verpakking, maar ook sterk verschillende, onder meer op het vlak van ‘packaging experience’ duurzaamheid en connected packaging.

De onderzoekers van ObSoCo2 (Observatoire Société et Consommation) vroegen online aan bijna 2.200 consumenten in Duitsland, Spanje, Frankrijk en Italië wat de ideale verpakkingen zijn. De marktonderzoekers wilden weten hoe groot verpakkingen moeten zijn, wat de emotionele impact is van verpakkingen en de informatie die erop afgedrukt is, of consumenten verwachten dat verpakkingen regelmatig vernieuwd worden en een beperkte ecologische voetafdruk hebben.

Uit het onderzoek blijkt dat consumenten het op veel punten min of meer eens zijn, maar ook dat er aanzienlijke door de cultuur en de leeftijd bepaalde verschillen zijn.

‘Packaging experience’
Opvallend waren de verschillen tussen de Duitse consumenten en de andere consumenten op het vlak van emotionaliteit ten aanzien van verpakkingen. Onze oosterburen geven een grotere voorkeur aan functionele verpakkingen dan Franse, Italiaanse en Spaanse consumenten, die gevoeliger zijn voor het uitzicht van verpakkingen en de emoties die ermee gepaard gaan. Hoe zuiderlijker je gaat, hoe gevoeliger consumenten worden voor de ‘packaging experience’.

32 procent van de Franse consumenten vindt dat verpakkingen drager moeten zijn van bruikbare informatie. Onze zuiderburen hechten ook veel belang aan het formaat van de verpakkingen en de inhoud.

75 procent van de Spaanse en 66 procent van de Italiaanse verbruikers zeggen gevoelig te zijn voor het ‘woweffect van opvallende verpakkingen’. Op een schaal van 0 tot 10 geven de Spanjaarden 6,5 punten en de Italianen 5,1 aan het woweffect. De gemiddelde Europese verbruiker waardeert dit effect met 4,8.

Duitse verbruikers hechten over het algemeen meer belang aan de ecologische voetafdruk van de verpakkingen dan de andere nationaliteiten in het onderzoek. Een derde geeft de voorkeur aan lichte verpakkingen met hoge duurzaamheid en beperkte CO2-afdruk. Bijna 30 procent van de Duitse verbruikers zegt expliciet dat verpakkingen recycleerbaar moeten zijn. In Zuid-Europa is dit percentage aanzienlijk lager.

Lees het volledige artikel in VerpakkingsManagement #10

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren