Onderzoek: teveel verpakking om AGF schrikt consument af

31.08.2016 | Branchenieuws | 583 keer bekeken
Onderzoek: teveel verpakking om AGF schrikt consument af

Groenten en fruit die overdreven verpakt zijn weerhouden consumenten van een gezond voedingspatroon. Dat blijkt uit onderzoek van de Wageningen UR.

Consumenten zijn tot twee keer zo bereid om gezonde producten te kopen wanneer deze niet verpakt zijn in cellofaan of plastic. Dit geldt zelfs voor biologische levensmiddelen die veel duurder zijn. 

Bij het onderzoek deden twee groepen klanten boodschappen in een driedimensionale supermarkt waarbij hun gevraagd werd hun winkelmand te vullen met groenten en fruit. De AGF-afdeling was onderverdeeld in verpakte bioproducten, onverpakte conventionele producten en een mix van verpakte bio- en conventionele producten. Vervolgens moesten zij aangeven in hoeverre de verpakking van invloed was op hun manier van boodschappen doen. 

Hieruit bleek dat het onverpakt aanbieden van AGF een positief effect had. "Onverpakte producten werden verkozen boven de verpakte alternatieven zowel bij conventionele als bioproducten. Het weglaten van verpakkingsmateriaal is dus mogelijk een goede manier om de afzet van bioproducten te vergroten," aldus de universiteit in een persbericht.

Voordelen van niet verpakte AGF zijn volgens de studenten van de Wageningen UR dat het product aan te raken is en dus makkelijk te controleren is op kwaliteit. Ook hoeft de consument geen vastgestelde hoeveelheid aan te schaffen. Ook lijkt de consument zich bewust van de nadelige milieu-effecten van het verpakkingsmateriaal. 

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren