Onderzoek: Verpakking cruciaal voor het overbrengen van kwaliteit

28.10.2016 | Branchenieuws | 537 keer bekeken
Onderzoek: Verpakking cruciaal voor het overbrengen van kwaliteit

Twee Zweedse studenten deden onderzoek naar de rol van verpakkingen in de perceptie van kwaliteit en waarde van een product. Dit deden ze aan de hand van sportdranken. 

De verpakking was volgens de studenten essentieel en cruciaal voor het overbrengen van kwaliteit, maar niet voldoende om aankoopbeslissingen te verklaren. De motivatie van de consument voor het consumeren van producten was of zij het ontwerp van de verpakking of van verpakkingselementen geschikt vonden. De resultaten van dit onderzoek geven ook aan dat de verpakking niet de enige belangrijke factor is bij aankoopbeslissingen: deelnemers gaven aan dat ook de prijs een belangrijke motivatie is om een product wel of niet aan te schaffen.

De studenten vonden het lastig dat de meningen van de deelnemers uiteen liepen. Er waren wel enkele patronen te ontdekken: kleur bleek belangrijker te zijn voor sociale en emotionele consumptie dan voor functionele consumptie. Informatie die wordt weergegeven op verpakkingen en de maat en vorm van de verpakkingen bleken juist belangrijker bij functionele consumptie. De deelnemers waren het er over het algemeen over eens dat het belangrijk is dat de verpakking duidelijk aangeeft wat voor soort drank het is.

De Zweden ondervroegen voor het onderzoek deelnemers in de leeftijd van 19-28 jaar. Een voorwaarde voor de deelnemers was dat ze aan een fysieke activiteit deden; niet dat ze regelmatig sportdrank drinken.

Onderzoek van de Technische Universiteit Delft wees al aan dat consumenten bereid zijn meer te betalen voor een duurzame verpakking. Veel consumenten zien groene verpakkingen ook als gezonder en milieuvriendelijker - behalve door health freaks.

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren