Onderzoek: ‘Verpakkingsdesign heeft vergaande invloed op keuzevrijheid van consumenten’

06.12.2016 | Branchenieuws | 580 keer bekeken
Onderzoek: ‘Verpakkingsdesign heeft vergaande invloed op keuzevrijheid van consumenten’

Dat een verpakking grote invloed heeft op de verwachting die een consument heeft van een product, weten we al lang. Onderzoek door Iris van Ooijen brengt verrassende inzichten. In een uitzending van BNR Nieuwsradio vertelt Van Ooijen dat ze voor haar promotie-onderzoek keek naar verschillende soorten verpakkingen: groot en klein, slank en breed, donker en licht.

Ketchup in een jampotje
Het meest opmerkelijke dat uit het onderzoek is gebleken, is dat producten in verpakkingen die niet gangbaar zijn voor dat product anders worden ontvangen door de consument. Dit heeft Van Ooijen onderzocht door het presenteren van ketchup in een jampotje. “Mensen gaan het product kritischer verwerken”, aldus de jonge onderzoeker in BNR Nieuwsradio. “Ze kijker langer naar een product en herinneren zich de expliciete informatie die er op staan beter.”

Deze verhoogde aandacht pakt niet in alle gevallen goed uit. Omdat men kritischer nadenkt over de tekst op een verpakking vallen zogenaamde zwakke productclaims, zoals bijvoorbeeld ‘sinds 1970’, door de mand. Sterke claims worden ook kritischer geëvalueerd, maar zorgen er juist voor dat een product als kwalitatief beter wordt ervaren. Een afwijkende verpakking zorgt er dus voor dat consumenten een product beter kunnen beoordelen.

Een vet product in een slanke verpakking
Ook bleek dat consumenten verpakkingen met minder felle kleuren associëren met een product van kwaliteit, en een slanke verpakking zorgt er blijkbaar voor dat mensen denken dat een product gezond is. Dit kan negatief zijn voor de keuzevrijheid van consumenten. “Design heeft verstrekkende gevolgen, en meer dan je eigenlijk zou willen”, zegt Van Ooijen. Ze hoopt dan ook dat haar onderzoek een discussie oproept in hoeverre dat soort manipulaties nog mogelijk zijn. “Het zou natuurlijk niet de bedoeling moeten zijn dat merken ongezonde producten verpakken in een slanke verpakking om daarmee de perceptie te creëren dat het om gezonde producten gaat.”
Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren