Online verkoop heeft grote impact op verpakkingsbranche

07.01.2016 | Branchenieuws | 529 keer bekeken
Online verkoop heeft grote impact op verpakkingsbranche

Verpakkingen hebben naast een functionele rol ook een rol als actieve verkoper. Die rol is nu helemaal gericht op de fysieke supermarkt. Retailers en fabrikanten zijn bedreven in het spel van navigeren in de winkel en het ver- en misleiden van consumenten om tot aankoop over te gaan. Maar voor de verkoop online gelden hele andere spelregels, waarschuwt GetPact, adviesbureau voor de verpakkingssector.

De wijze waarop een verpakking ten opzichte van het concurrerend product wordt beoordeeld op basis van een schapindeling is op websites totaal afwezig. Merkbeleving en navigatie gaan verloren. Ook de perceptie van volume gaat verloren, omdat iedere afbeelding naar postzegelgrootte wordt geschaald om in het grid te passen. GetPact zet een aantal effecten op een rij.

Merkmanagement
De herkenning van een verpakking werkt nu voor een groot deel nog traditioneel. De verpakking is te zien in de reclame, te herkennen in de winkel en consumenten hebben deze zelfde herkenning in de webmodule. Maar dan is het plaatje wel 20 keer zo klein en daarmee wordt de herkenning minder voorspelbaar. Met allerlei applicaties blijft het nog wel mogelijk de merk- en productbeleving te vergroten.

Design
Het onderscheidend vermogen van de verpakking wordt anders. Prachtige fotografie en veelkleurigheid wordt wellicht volledig overbodig. Een simpeler en iconischer verpakking werkt op het web beter dan in de fysieke versie in de supermarkt.

Warenwetpublicatie en etikettering
De verordening Voedselinformatie voor consumenten stelt dat de wettelijk verplichte informatie direct en niet verborgen beschikbaar moet zijn op het moment van aankoop. Dan gaat het bijvoorbeeld om allergenen en voedingswaarden. De wijze waarop de informatie beschikbaar is in een webshopmodule is nu vaak dubieus. 

Logistiek
De manier waarop de artikelen worden vervoerd zal veranderen. Niet alleen om economische redenen maar ook uit het oogpunt van duurzaamheid. De ervaring bij het uitpakken speelt een belangrijke rol. Het product moet goed afgeleverd worden, maar ook goed geretourneerd kunnen worden. De verpakking moet bij voorkeur door de brievenbus kunnen.

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren