"Ontwikkeling van intelligente verpakkingen gaat goed, maar kan beter"

05.11.2015 | Beursnieuws | 817 keer bekeken

Wat is er het afgelopen jaar veranderd in de verpakkingssector? VerpakkingsProfs vraagt het aan AIPIA’s directeur Eef de Ferrante, die 18 en 19 november in de Jaarbeurs de jaarlijkse beurs organiseert.

Wat is de belangrijkste trend geweest in actieve & intelligente verpakkingen van 2015?
We hebben dit jaar een aantal projecten gezien die commercieel gezien zeer aantrekkelijk waren, vooral in de sector van RFID en geprinte technologie. Er waren verschillende voorbeelden waarbij dit heel goed uitpakte, waardoor onder andere namaak werd tegen gegaan, precies kon worden bijgehouden waar het product zich bevond in de productieketen en ook communicatie met de consument werd niet uitgesloten.

Ook de opkomst van slimme etiketten was een belangrijke trend. Hierbij speelde Near Field Communication (NFC) een grote rol. Hierdoor kunnen consumenten snel met een app informatie over het te kopen product verkrijgen. Grote kledingmerken zoals Zara en Marco Polo maken hier al optimaal gebruik van, net als RFID. De Engelse retailer Marks & Spencer heeft helemaal een ambitieus doel: in 2017 moeten alle artikelen getagd zijn.

Waardoor is de interesse in dit onderwerp zo gegroeid?
Ik denk dat grote merken steeds meer de waarde inzien van het kunnen communiceren met hun consumenten. De vraag hoe men zich kan onderscheiden van de concurrent wordt steeds dringender, terwijl er uit het gedrag van de consument een hoop valt af te lezen. Waarom kopen ze dit specifieke product?

Het actief maken van een verpakking kan ook een enorm verschil maken in de marketing van een product. Dat zag je bijvoorbeeld bij het Belgische biermerk Martens, dat een bekende Vlaamse tv-serie op zijn bierflesjes gebruikte. Als de speler op verschillende flesjes tegen elkaar aankwamen te staan, begonnen ze te praten via een app.

Natuurlijk zijn er serieuzere manieren om deze technieken in te zetten, maar het praten met consumenten door verpakkingen lijkt de doorslaggevende factor te zijn voor bedrijven.

Voor wat voor serieuze zaken kan dit dan ingezet worden?
Alle grappige dingen die je ermee kunt doen zijn natuurlijk leuk, maar de intelligente verpakkingen kunnen bijvoorbeeld ook worden ingezet om voedselverspilling te verminderen, om namaakproductie tegen te gaan en producten intern te volgen. Dat is nog steeds het allerbelangrijkste aan deze ontwikkeling.

Je kunt de techniek voor een van bovenstaande doelen inzetten, maar ook voor meerdere tegelijk. Waar de prioriteit ligt, verschilt per sector. Sommige sectoren worden gedreven voor wetgeving. In de farmacie is het bijvoorbeeld verplicht om je producten te kunnen traceren, genaamd serialisatie. Ook krijgen bedrijven die goederen vervoeren naar Amerika met steeds strengere regels te maken rondom traceerbaarheid van een product.

Een andere zorg uit de farmaceutische sector is de verspilling van medicijnen. Intelligente verpakkingen kunnen hier ook een belangrijke rol in spelen.

Er zijn dus een hoop voordelen. Wat zijn de nadelen?
We zouden graag zien dat de voedingsmiddelensector meer gebruik maakt van intelligente verpakkingen, om de houdbaarheid te verlengen en de temperatuur duidelijk te maken aan de consument. De sector is altijd vrij langzaam in het omarmen van nieuwe technologieën en willen niet teveel geld verliezen in een zware tijd waar ze nu in verkeren. Dit wordt onder andere veroorzaakt door de deflatie van prijzen, bijvoorbeeld van melk.

Analisten die serieus worden genomen in de branche, zoals Rabobank, hebben kritiek geuit op het trage tempo dat nieuwe technologieën opgepikt worden. Er is overduidelijk bewijs dat het gebruik van actieve en intelligente verpakkingen niet alleen kosten bespaart, maar dat het ook voedselverspilling verminderd, wat een groot milieu, politiek en economisch probleem is.

Wat gaat er in de toekomst nog gebeuren?
Toen we in 2012 begonnen met AIPIA voorspelden we dat het 2 tot 5 jaar zou duren voordat veel actieve en intelligente verpakkingen de markt zouden betreden. We zijn inmiddels op de helft en zien duidelijk signalen dat dit in volle verandering is. Sommige technieken worden meer gebruikt dan anderen, maar er is geen technologie die stil staat.

Ons vertrouwen in deze voorspelling wordt versterkt door de enorme hoeveelheid investeringen in actieve en intelligente verpakkingen. In Engeland werd begin 2015 voor 5,4 miljoen pond geïnvesteerd in een printbedrijf dat flexibele elektronische bedrukkingen maakt. Dit is slechts een van de grote investeringen in de markt. Slim geld volgt slimme bedrijven, zeggen wij altijd!

Ook heeft Nederland een belangrijke koploper in de markt: Heineken. Het biermerk heeft verschillende actieve en intelligente verpakkingen in 2015 gemaakt: van hippe blikjes tot bevroren flesjes met een rode ster als het bier echt koud is. Ze hebben de smaak echt te pakken. En waar Heineken is, volgen snel genoeg anderen.

Meer weten over actieve en intelligente verpakkingen? Op 18 en 19 november wordt in de Jaarbeurs het jaarlijkse AIPIA Congress georganiseerd. 

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren