PACKZ: '​Internet of Things groeit langzaam maar zeker in verpakkingsbranche​'

04.12.2015 | Beursnieuws | 771 keer bekeken

Het gebruiken van internet om consumenten uw producten te laten kopen, is een trend die veel mogelijkheden biedt. Gebruik van QR codes op verpakkingen, die klanten voor en na aankoop informatie geven over de producten of recepten. Het tegengaan van namaak verpakkingen door toepassing van RFID en NFC technologie. Intelligente verpakkingen laten klanten producten beleven en bieden meer informatie en veiligheid voor gebruikers.

Johan Glaser en Dick de Koning spraken hierover op de Empack/Packaging Innovations beurs in Mechelen op 1 en 2 december. Ze gaven hierbij een aantal voorbeelden van gerealiseerde intelligente verpakkingen.

Rémy Martin Club lanceerde deze herfst in China de eerste NFC protected bottle. Om namaak tegen te gaan informeert het merk de kopers over de echtheid en gegarandeerde eerste opening.

44 procent meer omzet
Ook de mayonaise fabrikant Hellman’s, onderdeel van Unilever, wist internet in te zetten om wins te behalen. Door een app aan consumenten aan te bieden die het volledige menu met hun in de winkel samenstellen wisten ze hun omzet met 44 procent te laten stijgen. Het concept Recipe Receipt helpt winkelende klanten (zelfs met routing in de supermarkt!) de nodige ingrediënten te laten aankopen. Uiteraard met Hellman’s.

Verder weet ook MUKI van koffieproducent Paulig (Finland) gebruikers te verrassen. Ze ontwikkelden een koffie cup die voorzien is van een ID nummer. Na het installeren van een app, waarop een foto wordt gemaakt, verschijnt dankzij de warmte van de koffie een afbeelding van de koffiedrinker op zijn cup.


PACKZ volgt alle nieuwe trends op – en daar hoort natuurlijk zeker de opvolging van de actieve en intelligente verpakkingsontwikkelingen. Dick de Koning en Johan Glaser bezoeken de grote verpakkingsbeurzen in de wereld en delen tijdens hun jaarlijkse seminars hun bevindingen en ontdekkingen. Dat veel van de toepassingen nog niet op grote schaal ingezet worden heeft uiteraard met kostprijzen te maken, maar dat the internet of things zeker ook binnen verpakkingen een steeds grotere rol zal gaan spelen, is duidelijk.

Binnenkort lichtten Johan Glaser en Dick de Koning nog meer trends uit in een artikel op VerpakkingsProfs.

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren