Paint it black: de kracht van zwarte verpakkingen

20.10.2014 | Branchenieuws | 2348 keer bekeken

Hoewel het vroeger een no-go was, zie je het nu steeds vaker: zwarte verpakkingen. De kleur zwart heeft een aantal kenmerken waardoor de kleur erg geschikt is voor verpakkingen in diverse segmenten.

In de jaren ’70 was het bijna onmogelijk om zwarte verpakkingen te vinden in het straatbeeld. In een artikel in de Wallstreet Journal geeft verpakkingskundige Rick Barrack aan dat er vroeger niet eens over zwart gediscussieerd werd als mogelijke verpakkingskleur*. 

Waarom een zwarte verpakking gebruiken?

Vanaf de jaren 80 begonnen bedrijven in te zien dat zwart wel degelijk een aansprekende kleur kan zijn. Dat komt door de connotatie met de kleur zwart. Verschillende kleuren triggeren verschillende percepties en connotaties. Zwart wordt vaak geassocieerd met luxe, elegantie en stijl. Daarom is een zwarte verpakking vooral geschikt voor artikelen die een luxe of chique uitstraling moeten hebben. Zo zijn veel drogisterijartikelen en make-up verpakt in een zwarte verpakking.

Andere woorden die horen bij de kleur zwart is machtig, krachtig, modern en mysterieus. Een merk dat dit lijkt te weten is Axe. Al jarenlang verkopen zij producten voor de persoonlijke verzorging met een zwarte verpakking. De producten zijn bedoeld voor een krachtige, moderne man.

Kortom: de kleur sluit aan op de algehele brandlanguage van Axe.

Dare to be different of toch niet?

In sommige productsegmenten kan een zwarte verpakking dus de perfecte keuze zijn om positief op te vallen tussen de andere producten. Toch kan het ook averechts werken. Zo ontdekte een student aan de TU Enschede in zijn afstudeeronderzoek naar het design van melkverpakkingen dat de zwarte kleur leidde tot een dramatische daling in het aantal verkopen. Reden? De consument identificeerde de verpakking niet meer als melkverpakking en liep er in het schap aan voorbij.

Het bewijs dat een zwarte verpakking tóch kan werken bij voedingsmiddelen kwam in juni 2013 door ijsfabrikant Häagen-Dasz. Zij testten de perceptie van de consument op twee verschillende bakken ijs. De ene testgroep liep langs een schap met pastelkleurige verpakkingen, de andere groep liep door een schap waar de zwarte Häagen-Dasz verpakkingen in stonden. De zwarte verpakkingen werden veel beter beoordeeld dan de lichter gekleurde verpakkingen.

Volgens Häagen-Dasz kon dat verklaard worden doordat veel consumenten liever niet teveel tijd doorbrengen in het schap met vriezers: omdat het koud is willen ze daar zo snel mogelijk weer weg. Omdat de zwarte verpakkingen zo opvielen bleven veel deelnemers aan het onderzoek toch langer staan in het schap dan anders en zeiden ze daardoor eerder het ijs in de zwarte verpakking aan te schaffen.

Dus hoewel het niet de meest voor de hand liggende keus is kan een zwarte verpakking toch het gewenste effect creëren: meer aankopen en een modern, robuust en krachtig productimago.

Heeft u weleens zwarte verpakking overwogen?

*Bron: WallStreet Journal

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (2)

Reageren
  • Els Boesveld
    27.10.2014 - 13:50 uur | Els Boesveld

    Zwarte verpakkingen voldoen inderdaad gewoon aan de Essentiële Eisen (zie reactie Groen Hordijk, 23-10-2014). Het is echter wel goed om u te realiseren dat een zwarte kunstof verpakking moeilijker gesorteerd kan worden naar kunststoftype in sorteringsinstallaties voor post-consumer plastic packaging waste (in Nederland: Plastic Heroes). Dit is voornamelijk van belang bij verpakkingen van PET, HDPE en PP, die met een zwarte kleur nog wel eens in de reststroom kunnen belanden in plaats van in één van deze drie hoofdstromen.
    Wanneer er sprake is van een closed loop recycling programma, zoals het geval is bij de verpakkingen van Lush (eerste plaatje in het artikel), waarbij sorteren op kunststof type niet plaatsvindt, is een zwarte kunststofverpakking uiteraard geen probleem. Mits de zwarte verpakkingen geen ongewenste verkleuringen opleveren in uw recyclaat.

  • Groen Hordijk
    23.10.2014 - 09:43 uur | Groen Hordijk

    misschien goed om onderstaand bericht van NRK in gedachten te houden.
    Zwarte verpakkingen voldoen wel aan Essentiële Eisen
    De Inspectie Leefmilieu en Transport oordeelde vorig jaar dat zwarte verpakkingen niet aan de Essentiële Eisen voldoen. (Zie onze nieuwsflits 07-2013.) Dat bezwaar is ingetrokken.
    Bij een inspectiebezoek aan een producent van zwarte verpakkingen stelde de Inspectie Leefmilieu en Transport dat zwarte verpakkingen niet aan de Essentiële Eisen voldoen. De inspectie was van oordeel dat deze verpakkingen slecht recyclebaar zijn en daardoor artikel 3 jo. Artikel 13 van het Besluit beheer verpakkingen en papier en karton overtraden. De Inspectie had de producent een termijn gesteld deze verpakkingen aan te passen op straffe van een dwangsom.
    Ingetrokken
    Stichting Afvalfonds Verpakkingen en Kennisinstituut Duurzaam Verpakken hebben NRK Verpakkingen inmiddels laten weten dat de Inspectie Leefmilieu en Transport haar bezwaar tegen zwarte verpakkingen heeft ingetrokken. Niet in de laatste plaats dankzij de inspanningen van Stichting Afvalfonds Verpakkingen. Zwarte verpakkingen zijn niet in strijd met de Verpakkingenrichtlijn (Richtlijn 94/62/EG), noch met het Besluit. Ze voldoen aan de Essentiële Eisen.
    Handleiding
    Het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken gaat nu samen met NRK Verpakkingen een handleiding Essentiële Eisen ontwikkelen voor de leden. Doelstelling is dat de ledenbedrijven met deze handleiding een goed gedocumenteerd systeem opzetten, die ze kunnen overleggen als de Inspectie Leefmilieu en Transport bij hen komt inspecteren.
    Informatie: Aafko Schanssema