'Plastic verpakkingen zijn zo slecht nog niet'

17.03.2015 | Branchenieuws | 2769 keer bekeken
Terwijl de roep om verpakkingsvrije winkels steeds luider klinkt, vraagt Hiske Versprille van dagblad Het Parool zich af of plastic wel echt zo vervuilend is.

Dit naar aanleiding van de steeds grotere roep om verpakkingsvrije winkels en het nieuws dat vorige week naar buiten kwam dat Albert Heijn steeds minder groente van een plastic verpakking gaat voorzien. Het zou volgens een woordvoerder van de supermarktketen zo'n tienduizend kilo per jaar schelen als de winterpeen niet meer in plastic zit.

Maar volgens Toine Timmermans, programmamanager duurzame voedselketens aan de Wageningen UR is een goed ontworpen voedselverpakking bijna altijd beter dan geen. "Zo'n verpakking verbetert de houdbaarheid van voedingsmiddelen en biedt producten bescherming tegen beschadiging bij transport en opslag, waardoor minder hoeft te worden weggegooid," aldus Timemrmans tegen de Amsterdamse krant. Als voorbeeld noemt Versprille de skinpack, het dubbele vacuumpakje voor vlees. "Dat zou ervoor hebben gezorgd dat jaarlijks 11 ton vlees minder wordt weggegooid, en de milieuwinst daarvan is veel groter dan de impact van dat extra plastic."

Verpakkingsvrij
Ook Linda Nijenhuis van Milieu Centraal ziet liever plastic om voedsel. ""De milieubelasting van papier is vaak ook zwaarder dan van plastic. De voedselgerelateerde milieubelasting van huishoudens zit voor tien procent in verpakkingen, de rest zit in de producten zelf."

Volgens haar zijn de verpakkingsvrije winkel dan ook symboolpolitiek. "Dus die mensen nemen die potjes zelf mee. Wassen ze die dan af onder de hete kraan? Dan is de milieuwinst namelijk wel weer zo'n beetje verdwenen." Timmermans denkt vooral dat de communicatiefunctie van de verpakkingen voor een groot deel verdwijnt. "Veel belangrijker is dat winkels mensen helpen minder weg te gooien. Je kunt ze bijvoorbeeld vertellen hoe ze dingen kunnen bewaren - tomaten en paprika buiten de koelkast en appels en peren erin - maar waar zet je dat op als je geen verpakking hebt?"


Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (3)

Reageren
  • Erik Timmermans
    20.03.2015 - 10:40 uur | Erik Timmermans

    De kop van het artikel is weinig gelukkig gekozen. Het artikel spreekt in wezen over verpakkingen in het algemeen. Verduurzamen moet. Op de totale klimaatimpact van een product is het aandeel van verpakkingen doorgaans echter gering. Neem vlees- en zuivelproducten. De footprint van 5 cheeseburgers is vergelijkbaar met 70 kilometer autorijden. Het papiertje om de burger of de folie om de slavink draagt nauwelijks bij aan de klimaatimpact van het voedselproduct. Wil je echt verschil maken dan moet je minder cheeseburgers of slavinken eten. Nu begrijp ik dat Hiske Versprille van het Parool daar weinig zin in heeft. Consumeren van voedsel is haar hobby en werk: zij verzorgt de Parool-recensies van restaurants in Amsterdam alsmede een kookrubriek.
    In het artikel wordt terecht opgemerkt dat plastic verpakkingen zorgen voor het voorkomen of uitstellen van bederf. Voedsel gaat langer mee, de burger gooit daardoor minder weg. Dat is duurzaam, maar geldt uiteraard ook voor verpakkingen van bijvoorbeeld karton en glas. In een vergelijking met die producten komt plastic er niet altijd even goed van af. Zeker niet als je meerekent dat plastic meestal een niet hernieuwbare, fossiele bron heeft: olie. Die raakt uitgeput en verbranding van olieproducten levert extra CO2-uitstoot op. De inzameling van plastic wordt inmiddels voortvarend (ja, zelfs heroïsch) opgepakt, de recycling staat op een laag pitje in vergelijking met papier en glas. Een immens wereldwijd (zwerf)afval probleem mag niet onbenoemd blijven. Zaken die niet altijd worden meegewogen in een vergelijking tussen materialen. Hoe onterecht! Ter vergelijking: 85% van het in Nederland op de markt gebrachte papier wordt gerecycled. Ruim 80% van het in Nederland gemaakte papier en karton bestaat uit oudpapier. Mede door certificeringsprogramma’s is het (CO2 opnemende) bos in Europa met 30% gegroeid sinds 1950. Hoe kun je met droge ogen beweren dat het wel meevalt met plastic? Natuurlijk er is ook bio-plastic, maar dat betreft een klein deel van het totale aanbod. Het Parool kan een voorbeeld nemen aan collega-krant The Guardian die lezers oproept een petitie te ondertekenen om fossiele brandstoffen in de grond te laten zitten in plaats van te laten bijdragen aan verdere vervuiling en opwarming van de aarde. Met de kop van het artikel voedt het Parool de onterechte ‘het-valt-wel-mee-gedachte’ die ook windenergie-sceptici steeds weer een gehoor geeft. U kunt rustig slapen gaan….

  • Han Sajet
    19.03.2015 - 11:59 uur | Han Sajet

    Ik kan deze dames alleen maar gelijk geven, er wordt vanuit allerlei richtingen maar steeds op gewezen dat verpakkingen zo milieubelastend zijn, terwijl er vanuit de verpakkingwereld, misschien wel met de agf wereld voorop, volop gekeken wordt naar betere minder milieubelastende verpakkingen.
    Maar het is makkelijk om hier tegenaan te schoppen, maar in deze wereld met de grote retailers is er voorlopig nog geen betere oplossing dan de producten op een zo goed mogelijke manier te verpakken, zeker wat voedselveiligheid en bederf betreft.En er bestaat nog zo iets als tracebility, hoe wil men dit doen zonder verpakking ??

  • Tobias Kuners of Koenders
    19.03.2015 - 10:57 uur | Tobias Kuners of Koenders

    Fijn om te lezen dat mensen naar de hele keten willen kijken en niet zomaar vanuit de heup met losse flodders schieten. De foto bij het artikel is exemplarisch: als je gewoon een paar tomaten koopt om vanavond te gebruiken bij je avondmaal is een verpakking misschien niet nodig als je zelf een tas meegenomen hebt. Echter, dat kan anders liggen voor een zak aardapplen of heel kwetsbare groente of fruit. Hoe lastig het ook mag zijn, de gehele keten kijkend, vanaf de productie op het veld of in de kas, naar de veilig, in opslag en gedurende transport, in de fijn distributie, bij de winkel en uiteindelijk bij de eindgebruiker zijn er allemaal verschillende eisen en wensen waar een oplossing voor bedacht moet worden. Daar is niet een enkele oplossing de beste. Naar duurzame en milieuverantwoorde oplossingen zoeken is de weg voorwaarts en dat vergt een andere kijk, andere communicatie, en ander gedrag van alle betrokkene; de verbouwer, de verwerker, de aanbieder en de eindgebruik. Een genuanceerde noot zoals in dit artikel is daar een goede aanzet toe.