Primeur Delhaize: labelen door middel van lasertechniek

17.02.2017 | Branchenieuws | 743 keer bekeken
Primeur Delhaize: labelen door middel van lasertechniek

Delhaize is de eerste Belgische supermarkt die, door middel van een nieuwe label techniek op biogroenten en -fruit, ruim dertien ton bespaart op de verpakking. Het biolabel wordt door natural branding op het product gelaserd. 

Er zijn strenge regels voor bioproducten, legt woordvoerder Roel Dekelver van Delhaize uit. Een belangrijke regel is dat bioproducten makkelijk te onderscheiden moeten zijn van normale producten via een label die niet te verwijderen is. “Apart verpakken was dus vaak de enige mogelijkheid. Maar klanten van bioproducten zijn over het algemeen ook meer begaan met het milieu en dus kreeg de supermarktketen veel vragen over de verpakkingen."

De techniek komt uit Nederland en wordt door de Europese controle-instanties voor bio aanvaard. Met een hoge resolutie laser wordt het pigment uit het buitenste laagje van de schil verwijderd en een merkteken aangebracht. De smaak, geur of houdbaarheid wordt niet aangetast. 

Rond deze zomer wil Delhaize zo'n twintig soorten groente en fruit labelen, waaronder courgette en komkommer. Producten met een te fragiele schil, zoals tomaten, komen niet in aanraking voor de techniek.

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren