​‘Producenten moeten trotser zijn op gebruik bioplastics’

15.11.2016 | Beursnieuws | 658 keer bekeken
​‘Producenten moeten trotser zijn op gebruik bioplastics’

De opkomst van bioplastics in verpakkingen is volgens ontwerper Marc van Megen een kip-ei geval: “Gaan meer mensen het gebruiken, dan daalt de prijs automatisch. Maar zolang dat niet gebeurt, blijft het voor veel bedrijven onbetaalbaar.” Tijdens zijn presentatie op Packaging Innovations gaat hij in op deze uitdaging.

Wie voor de winkelschappen staat, heeft een lastige taak als het gaat om bioplastics. Welke flessen zijn nou gemaakt van bioplastics en welke claimen slechts groen te zijn? Volgens expert fles ontwerper Marc van Megen is het voor de consument bijna niet te doen. “Tenzij je echt ingelezen bent en verstand van kunststoffen hebt. Maar hoeveel consumenten hebben dat nou?”

Het aantal labels en etiketten waarop geclaimd wordt dat het product duurzaam, groen, biologisch of ecologisch is,  rijst de pan uit. Van Megen: “Er zijn steeds meer merken die kiezen voor bioplastics in hun verpakking, maar door deze wildgroei aan keurmerken is het bijna niet te herkennen wie goed doet en wie slechts beweert goed te zijn.”

Het bewijst in ieder geval één ding: de wens om groen te zijn bestaat wel bij veel merken. “Maar het is een kip-ei geval. De prijs is voor veel producenten een barrière, terwijl deze juist omlaag zou gaan als meer mensen het af zouden nemen. Door allemaal af te wachten, zakt de prijs niet en blijft het voor veel bedrijven toekomstmuziek.”

Advies
Zelf ontwerpt Van Megen alleen in opdracht en kan hij slechts een adviesrol hierbij spelen. Toch raadt hij het merken vaak aan om te kijken naar biologisch plastic in plaats van de variant van fossiele grondstoffen. “Ik geef graag informatie over waarom het goed is voor bioplastic te kiezen. Het haakt in op de trend van consumenten om bewuster te leven en je kunt je hiermee echt onderscheiden als merk.”

Ook qua fles vormgeving is er een heleboel mogelijk om je te onderscheiden. “Vaak benadrukken de producenten die wel voor bioplastics kiezen dit nog te weinig, terwijl het echt iets is waar veel consumenten op letten.” Dat kan volgens Van Megen beter: “Je hebt er meer geld aan uitgegeven, je laat zien dat je bewust bent met je ecologische voetprint. Daar mag je best trots op zijn, en dus in de vormgeving laten zien.”

Emotie
Vaak worden flessen nog te rationeel vormgegeven volgens Van Megen. “Er wordt vooral gekeken naar de praktische aspecten van een fles. Maar de fles is de belofte van de inhoud, daar mag ook best wel emotie in verwerkt worden.” Bioplastic is ook iets wat inspeelt op de emotie van de consument. Het duurzame karakter van uw merkidentiteit wordt hierdoor overtuigender en begrijpelijker gecommuniceerd met de klant. ”

Tijdens zijn presentatie op Packaging Innovations wil Van Megen voor eens en voor altijd duidelijk maken dat producenten trotser mogen zijn op hun milieuvriendelijke keuze. “Je moet onderscheidend zijn in de zee van flessen op het schap. Laat dat zijn door je milieuvriendelijke keuzes: daar zijn steeds meer consumenten van gecharmeerd.” 

Registeren voor Packaging Innovations kan via deze link.

Afbeelding: Radu Bercan / Shutterstock.com

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren