QR-code scannen in de supermarkt blijkt ‘te veel moeite’

28.11.2016 | Branchenieuws | 541 keer bekeken
QR-code scannen in de supermarkt blijkt ‘te veel moeite’

In een Albert Heijn in de Utrechtse wijk Kanaleneiland is een proef gestart met QR-codes op de verpakking van een deel van de varkensvleesproducten. Een verslaggever van de Volkskrant bracht een bezoekje aan de supermarkt, en ondervond dat men het ‘te veel moeite’ vindt om de codes te scannen.

De QR-code op de verpakkingen leidt naar een pagina op de website van Albert Heijn. Daar staat uitgebreid beschreven hoe het varkensvlees van de stal in het schap komt. De herkomst van het vlees wordt inzichtelijk gemaakt door een link naar de website van Vion waarop deelnemende varkenshouders aan het Good Farming Star-concept een gezicht krijgen.

Staatssecretaris Martijn van Dam opende de proef. Hij gelooft dat consumenten te weinig realiseren hoe ons voedsel is gemaakt en door wie. “Dat is van invloed op hoe we met ons voedsel omgaan en welke waardering wij er voor hebben”, aldus Van Dam. Hij vindt het belangrijk dat consumenten beseffen welke ‘reis’ hun voedsel maakt voordat het op hun bord komt. Van Dam: “Meer transparantie zorgt ervoor dat de consument een bewuste keuze kan maken en het vergroot de veiligheid en duurzaamheid in de voedselketen. Bovendien versterkt het de positie van de boeren die zo een gezicht krijgen.” Volgens Bert Urlings, directeur Kwaliteit van Vion, wil de consument zien waar het vleesproduct vandaan komt. “Productinformatie helpt de consument om een bewuste keuze te maken en is daarom ook van groot belang voor een duurzame ontwikkeling van de Nederlandse vleesproductie."

In de praktijk blijkt echter dat veel Nederlanders niet zitten te wachten op meer informatie. Volgens De Volkskrant snapt men niet waarom je je telefoon moet pakken als je wilt zien waar het product vandaan komt. Ze vinden dat erg veel moeite, en bovendien moet je ook nog eens de QR-scanner downloaden. ‘Waarom zouden stickers op de verpakkingen niet laten zien waar het product vandaan komt?’, vragen zij zich af. Een bezoeker van de jongere generatie, de zogenaamde smartphone-generatie, is wel enthousiast. De 24-jarige Diam Wehl zegt tegen de Volkskrant: “Mensen zouden bewuster moeten zijn van wat ze eten en dit is een laagdrempelige manier om ze te informeren.”

Eerder dit jaar besloot minister Edith Schippers van Volksgezondheid het ‘Vinkje‘ te vervangen door een voedingsapp. Zal dat wel aanslaan bij de consument? 

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (1)

Reageren
  • 05.12.2016 - 14:19 uur | frans hendrikx

    Als u dit leest, gebruikt u een computer, tablet of een smartphone.
    U bent vaste bezoeker van deze site of u bent hier terecht gekomen na een zoektocht op Google of een andere zoekmachine...
    Ja, je hebt een QR code scanner nodig om een QR code te kunnen scannen. Hoe bijzonder is het dan om voor wat dan ook een app te downloaden? Je doet dat een keer en je kunt alle (behalve beveiligde) QR codes ter wereld scannen. QR codes zijn een welkome aanvulling op verpakkingen als de content achter de QR code maar relevant is. Hoeveel meer en vooral dynamischer kun je informatie via een QR code aanbieden anders dan via gedrukte tekst. Er zijn ondanks alle QR code kriticasters gelukkig al talrijke voorbeelden van effectieve en waarde toevoegende toepassing van QR codes op verpakkingen zoals bij Albert Heijn. Dat verdient navolging!