RamBam duikt in de wereld van de kindermarketing

23.11.2016 | Branchenieuws | 581 keer bekeken
RamBam duikt in de wereld van de kindermarketing

Het is geen geheim dat op de verpakking voor kinderen felle kleuren en herkenbare poppetjes staan. Het televisieprogramma Rambam’ stortte zich in hun tweede aflevering van dit seizoen op kindermarketing. Rambam waagde zich in de levensmiddelenindustrie met een marketingpraatje en met hun eigen product de ‘Smikkel Juizzz’. Operatie 'Dikke Dora' kon beginnen. 

Het kritische VARA-programma RamBam onderzocht in het geheim hoe de kinderverpakkingsbranche werkt en kwamen met een eigen product op de markt. Eerst sprak RamBam met hoogleraar voedingswetenschapper Jaap Seidell. “Een kind mag eigenlijk per dag niet meer dan 25 gram suiker, dat zit al in één pakje suikerhoudende drank. De slimste mensen werken helaas niet op de universiteit, maar werken voor marketingbureaus. Zij snappen natuurlijk feilloos wat je niet en wel kan doen. Het lijkt mij veel gemakkelijker als de overheid in Nederland, net als in heel veel andere landen, zegt: kindermarketing, dat doen we niet!’’

Een aantal kinderen werden door RamBam met een Go Pro-camera de supermarkt ingestuurd, om te kijken waar ze hun boodschappenmandje mee vulde. Geen boontjes of kwark, maar een mand vol met snoep en chips. Als reactie daarop bracht RamBam zelf een product op de markt en zochten zij naar manieren om hun product aantrekkelijk te maken. Zij spraken undercover met een marktonderzoeker.”

“Het moet via de ouders’’, zegt een marktonderzoeker. “Als je nu kijkt na acht uur. Dan zit daar reclame voor ongezonde voeding gericht op ouders. En dan zeggen ze dat het voor ouders is, maar zitten er allemaal codes in, die gericht zijn op de kinderen.’’

De kinderen worden niet alleen bereikt met verpakkingen in de supermarkt en op televisie, maar ook de online wereld speelt een grote rol. Zo zijn er veel vloggers die snoep, lekkernijen, kleding en talloze andere producten recenseren of aanbevelen op hun youtube-kanaal.

De aflevering is terug te kijken op NPO.

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren