Roep om herkomstetikettering steeds groter

18.05.2016 | Branchenieuws | 435 keer bekeken
Roep om herkomstetikettering steeds groter

De roep om herkomstetikettering wordt vanuit verschillende hoeken van de branche steeds beter hoorbaar. Waar de consument zijn wensen in 2013 al uitsprak voor deze etiketten waarop de herkomst van bijvoorbeeld vlees en melk, roept nu ook een meerderheid van het Europees Parlement wederom op om deze regels in te voeren. 

Onderzoeker Willy Baltussen van de Wageningen UR sluit zich daarbij aan. "Herkomstetikettering is een service naar de consument, maar die ziet dat vroeg of laat in de prijs terug. De precisie van die etiketten bepaalt of dit voor hoger prijzen zal zorgen." Dat hoeft volgens Baltussen geen negatieve bijkomst te zijn. "In de strengste variant, waar je wil weten in welk land melk geproduceerd en voor het eerst getransformeerd is, zijn de gemiddelde kostenstijgingen tussen de 0 en 8 procent per land. Voor individuele bedrijven kan dit zelfs oplopen tot 40 tot 45 procent."

In de Europese Unie wordt nagedacht over etiketten die de herkomst van melk(producten) aangeven. "Het is een roep uit Europese landen waar ze producten uit eigen land beter vinden dan uit andere landen. In Nederland vinden we dat minder belangrijk maar uit de Eurobarometer blijkt dat een in Europa breed gedeelde opvatting, vooral bij vlees", weet Baltussen.

In die Eurobarmeter van 2013 stelde 84 procent van de respondenten het nodig te vinden de herkomst van melk op de verpakking terug te kunnen vinden. Voor vlees vond 88 procent van de ondervraagden dat belangrijk en voor verwerkte voedingsproducten hechtte 90 procent daar aan. Bovendien is uit een onderzoek van de Europese Commissie gebleken dat de kosten voor het vermelden van het land van herkomst op het etiket van vlees en zuivelproducten beheersbaar zijn.

Melk
Voor bedrijven die melk verwerken kan zo'n etiket heel lastig zijn omdat de ketens heel ingewikkeld ingewikkeld zijn, aldus Baltussen. Hij geeft het voorbeeld van een bedrijf dat melk uit België, Duitsland en Nederland verwerkt. "De melk uit België is premium en wordt dus met een opslag verkocht. Als er nu op een dag toevallig te veel is, kan het worden 'gedegradeerd' tot gewone melk en verkocht in Nederland. Met zo’n etiket is die flexibiliteit weg en blijven vaker restpartijtjes over; vaak wordt dat afval. En aangezien melk zo grootschalig wordt verwerkt gaat het bij 1 tot 2 procent verlies al om grote hoeveelheden."

Toch stemt een meerderheid van het Europees Parlement voor de etiketten voor melk- en vleesproducten. Daartoe werd op 12 mei een niet-bindende resolutie aangenomen met 422 stemmen voor en 159 stemmen en 68 onthoudingen. De voorstanders zijn van mening dat informatie over de herkomst van producten op het etiket de voedselketen transparanter maakt en daardoor het vertrouwen van consumenten in voedingsproducten zal versterken. 

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.


Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren