Shelf ready packaging in 2015 steeds belangrijker

15.12.2014 | Branchenieuws | 2275 keer bekeken

Shelf ready packaging wordt steeds belangrijker. Supermarkten Aldi en Lidl stonden er al om bekend, en twee jaar geleden is ook Albert Heijn overgestapt naar deze manier van verpakken. Dat lijkt een logische keuze, want het scheelt tijd, en daardoor geld.

Ondanks die grote voordelen, zijn er ook nadelen. Shelf ready packaging gaat niet altijd goed, zo concludeert ook onze columnist.

Smurfit Kappa heeft onlangs een white paper gepubliceerd waarin ze hun licht schijnen op shelf ready packaging en het koopgedrag van consumenten. Het rapport benadrukt het belang van shelf ready packaging. Verpakkingsontwerpers besteden nu nog vrijwel al hun tijd aan de primaire verpakkingen.

Het probleem is dat de primaire verpakking maar gedeeltelijk zichtbaar is, als deze in een display staat. Zeker gezien het feit dat de gemiddelde consument slechts 12 seconden nodig heeft om voor het schap een keuze te maken voor het ene of andere merk. Het ontwerpen van aantrekkelijke, opvallende shelf ready packaging wordt zo steeds belangrijker.

Huismerk wint aan populariteit

Shelf ready packaging wordt ook steeds belangrijker door de sterke populariteit van het huismerk. 22 procent van het winkelend publiek heeft in een onderzoek aangegeven dat ze in 2015 meer huismerken gaan kopen. Supermarkten spelen hier op in door hun eigen merken beter in het zicht te zetten en de hoeveelheid branded displays te verminderen.

Waarom shelf ready packaging?

Shelf ready packaging, mits juist aangepakt, kan precies de juiste balans vormen tussen de wensen van de consument, retailer en de logistiek. Ten opzichte van alleen de primaire verpakking heeft shelf ready packaging drie grote voordelen:

  1. Op shelf ready packaging kan gemakkelijk een call-to-action gedrukt worden. Het kan de merknaam op die manier versterken en direct koppelen aan actie.
  2. Shelf ready packaging is flexibeler en gemakkelijker aan te passen dan de reguliere verpakkingen in het schap. Zo kan er beter worden ingespeeld op de seizoenen, of speciale acties.
  3. Shelf ready packaging kan het koopproces beïnvloeden met nieuwe technieken door bijvoorbeeld gebruik te maken van augmented reality of QR codes. Het is goedkoper om dat soort technieken toe te passen op shelf ready packaging dan de individuele primaire verpakkingen.

Kortom, verpakkingsontwerpers en brandmanagers doen er in de toekomst goed aan om zich niet alleen te bemoeien met primaire verpakkingen maar ook shelf ready packaging.

De volledige white paper is hier te lezen.

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren