‘Shelf Ready Packaging zorgt voor meer zichtbaarheid’

01.11.2016 | Beursnieuws | 664 keer bekeken
‘Shelf Ready Packaging zorgt voor meer zichtbaarheid’

De tijd dat Shelf Ready Packaging gelijk stond aan dozen die achteloos in het schap zijn gezet is voorbij. René van Bemmel van Smurfit Kappa licht tijdens zijn presentatie op Packaging Innovations in Amsterdam toe hoe deze verpakking ervoor kan zorgen dat het product extra opvalt.

De omschrijving zegt het eigenlijk al: de verpakkingen die in deze trend vallen zijn direct klaar om in het schap gezet te worden. René van Bemmel van Smurfit Kappa zag de trend overwaaien vanuit Engeland. “Steeds meer retailers drongen bij fabrikanten aan om deze vorm van verpakken te introduceren.”

De richtlijnen die hier in de loop van de jaren door retailers voor opgesteld zijn, worden tijdens de presentatie van Van Bemmel tijdens Packaging Innovations behandeld. Een ding is in ieder geval zeker: deze manier van verpakken heeft een hele evolutie doorgemaakt. “Waar verpakkingen eerder veelal bestonden uit een combinatie van plastic en karton en simpelweg in het schap gegooid werden vanuit gemak, worden hele verpakkingen er nu op aangepast.”

Het gebruik van meerdere materialen is volgens Van Bemmel allang niet meer de standaard. “Evenals het gebruik van messen om dozen zo te snijden dat de producten goed gepresenteerd worden. Daar zijn nu makkelijk te openen perforaties voor, waardoor het handiger en mooier wordt.”

Opgeruimd
Vooral dat laatste is voor zowel retailer als consument een groot voordeel. “Doordat de verpakkingen er beter uitzien, is het rustiger op het schap. Zij kunnen zo veel beter vinden wat ze zoeken. Retailers hebben ook baat bij een opgeruimd schap, want op die manier is het overzichtelijker, blijven de producten beter zichtbaar en wordt er meer verkocht.”

Het ordenen van producten in verpakkingen in het schap zorgt er volgens Van Bemmel ook voor dat producten er meer uitspringen. “Wie voor het chocoladeschap staat, ziet een zee van gekleurde verpakkingen. Maar wie daartussen de melk hazelnoot variant moet zoeken, is dus wel even bezig. Shelf Ready Packaging kan daarin een oplossing bieden, doordat de verpakkingen kunnen helpen om het gewenste product makkelijk te vinden”.

Code
Een mooie bijkomstigheid, nu steeds meer verpakkingen van een bepaald product op elkaar beginnen te lijken. Van Bemmel noemt het een categoriecode. “De kleuren binnen het bierschap zijn bijvoorbeeld veelal bruin en groen. Je kunt er natuurlijk een roze bierkrat tussen zetten, maar de vraag is of dat nog wel verkoopt.” Er ontstaat zo een zekere gemene deler binnen een bepaalde productgroep. “Veel producenten kijken daarin naar de norm.”

Toch ziet Van Bemmel in de supermarkt steeds meer producten die er door Shelf Ready Packaging wel uitspringen. “Vooral in tandpasta, maar bijvoorbeeld ook bij snoep en chocolade durven steeds meer merken zich op die manier te profileren.” In zijn presentatie op Packaging Innovations laat Van Bemmel aan de hand van voorbeelden de voordelen van deze manier van verpakken zien. “Uiteindelijk creëert het vooral zichtbaarheid, en dat is waar het om gaat in het schap.”

Wilt u bij deze presentatie aanwezig zijn? De presentatie van René van Bemmel vindt plaats op 24 november om 14.00 uur. Registreren voor Packaging Innovations kan hier.

Shanti Hesse / Shutterstock.com

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren