Sigarettenfabrikanten strijden met neutrale verpakking tegen nieuwe wetgeving

31.05.2016 | Branchenieuws | 636 keer bekeken
Sigarettenfabrikanten strijden met neutrale verpakking tegen nieuwe wetgeving

Cimabel, de Belgisch-Luxemburgse federatie van sigarettenfabrikanten, heeft de website merkenmoord.be gelanceerd waar het de strijd aangaat met de neutrale verpakkingen, die mogelijk worden ingevoerd België. In Nederland is deze wetgeving net aangepast.

Volgens de federatie zijn de neutrale verpakkingen een schending van het merkenrecht en bovendien is de organisatie van mening dat de neutrale verpakkingen niet werken. “Indien de overheid dit ontzegt aan tabaksfabrikanten schept ze een gevaarlijk precedent. Op termijn zullen dan immers ook alcohol, frisdrank, fastfood en andere ongezonde voedingsproducten volgen. De overheid opent hiermee een doos van Pandora”, stelt Cimabel in de Belgische krant De Morgen.

Namaak
De namaakhandel zal vooral baat hebben bij deze neutrale verpakking, zo stelt de federatie. Het wijst daarbij naar Australië, waar de handel in namaaksigaretten in 2014 al was gestegen tot 14,5 procent van de totale handel. Die namaakhandel is niet alleen slecht voor de klant, maar ook voor de staatskas en voor de handelaars. “Dagbladhandelaars zijn tot een derde van hun omzet afhankelijk van de verkoop van tabaksproducten. Dit kunnen zij er echt niet bij hebben."

Cimabel lanceert daarom op merkenmoord.be een petitie, die de invoering van neutrale pakjes moet tegenhouden. Het wil zo ingaan "tegen betutteling en ineffectieve regelgeving met grote negatieve gevolgen voor ondernemers en werkgelegenheid." 

Eerder deze maand ging in België nog de nieuwe Europese richtlijn van start, die stelt dat 65 procent van tabaksverpakkingen voortaan bedekt moeten zijn met afschrikwekkende beelden en waarschuwingen. In Nederland is deze wetgeving sinds een paar weken van kracht voor alle sigarettenverpakkingen.

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren