Social media verscherpen debat tegen voedselindustrie

09.05.2016 | Branchenieuws | 350 keer bekeken
Social media verscherpen debat tegen voedselindustrie

Sociale media zijn een nieuw speelveld waarin het voedselbeleid in Nederland wordt bediscussieerd. Met behulp van deze media hebben critici elkaar gevonden in een ‘voedselbeweging’ die sterk ageert tegen de ‘voedselindustrie’, stelt communicatiewetenschapper Tim Stevens van de leerstoelgroep Strategische Communicatie van de Wageningen Universiteit vast. 

"Multinationals investeren veel geld in sociale media om grip te krijgen op de voedseldiscussie." Stevens publiceerde onlangs over het onderwerp in het wetenschappelijk tijdschrift Current Opinion in Environmental Sustainability.

Er is nog weinig onderzoek gedaan naar de rol van sociale media in de voedingssector. In de sociale media komen de massacommunicatie van tv en websites samen met de een-op-een communicatie tussen vrienden en gelijkgestemden. Daarmee zorgen de sociale media niet alleen voor de verspreiding van nieuws, maar zijn ze ook een basis voor sociale netwerken en beleidsbeïnvloeding. Twitter- en Facebook-gebruikers sturen de publieke discussie over voedsel en duurzaamheid door items op de agenda te zetten en in een bepaalde context te plaatsen. 

Hypes
Zo spelen de sociale media een belangrijke rol bij de hypes rond voedselschandalen, zoals met het paardenvlees. Daarbij worden dit soort schandalen door veel media gereduceerd tot een conflict tussen de gangbare en biologische landbouw, waarbij het ‘schandaal’ het wantrouwen voedt tegen de voedselindustrie. Omdat de voedselindustrie weinig transparant is, krijgen critici in de sociale media alle ruimte om hun mening te verspreiden, waarna die mening door reacties van gelijkgestemden wordt uitvergroot. Daarbij verspreiden emotionele berichten zich sneller over de sociale media dan feitelijke berichten, waardoor een emotionele aanklacht veel aandacht, likes en retweets krijgt, constateert Stevens.

Daarmee hebben de sociale media ook een indirecte invloed op het voedselbeleid. Via deze media is een ‘voedselbeweging’ ontstaan, een netwerk van mensen die internationaal actie voeren of de kleinschalige afzet van groenten of vlees naar de stad organiseren. Hun interesses en ideologieën lopen uiteen en in feite maken ze zich niet eens zo druk over voedsel, constateert Stevens. Maar via de sociale media kunnen ze heel makkelijk hun krachten bundelen om actie te voeren tegen een concreet probleem van de voedselindustrie. De snelle horizontale communicatie zorgt ervoor dat er nieuwe samenwerkingsverbanden kunnen ontstaan, los van de bestaande structuren in de voedselketen.

De voedselindustrie ziet dat gevaar in, constateert Stevens. Bedrijven hebben sociale media marketeers in huis gehaald om een marketing strategie op de sociale media te ontwikkelen. Via de aankoop van data en gegevensanalyse willen ze grip krijgen op de communicatie op sociale media over de voedselvoorziening.

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.


Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren