Steeds meer Nederlandse verpakkingslijnen wereldwijd

10.03.2015 | Branchenieuws | 1830 keer bekeken

Nederland staat bekend als sterk agro & food-land. We zijn wereldwijd agro-exporteur nummer twee en behoren qua kennisniveau op dit terrein tot de wereldtop. De hier aanwezige landbouw en verwerkende industrie heeft ervoor gezorgd dat onder andere verpakkingslijnen steeds vaker geproduceerd worden – waarvan een groot deel voor export.

Dat schrijft ING Economisch Bureau in haar recente rapport Agro-& Food-machinebouw. De 335 producenten van landbouw- en voedselverwerkingsmachines realiseren over 2014 een omzet van ongeveer 4,2 miljard. Naast verpakkingslijnen gaat dit onder andere over melkrobots, voersystemen, aardappelrooiers, groentesnijlijnen en eiersorteermachines. De machinebouw heeft een geweldig (export)potentieel. Inmiddels is twee derde van de productie bestemd voor export.

Export
Deels wordt de potentie van de Nederlandse machinebouw al benut: Nederland heeft een aandeel van 11 procent in de wereldexport van foodmachines en is daarmee de derde exporteur na Duitsland (20 procent) en Italië (14 procent). Ook op het gebied van de landbouw machines is het aandeel met 6% relatief hoog. Agro- en foodmachines uit Nederland weten de verschillende regio's in de wereld goed te vinden.

Met name bouwers van foodmachines profiteren van de opkomende economieën. Het exportaandeel van Azië bedraagt inmiddels 18 procent en ook Latijns-Amerika en Afrika groeien als afzetgebied. De twee belangrijkste afzetlanden van landbouwmachines (2013) zijn Duitsland en Frankrijk, van foodmachines Rusland en de VS.

De sector heeft verdere groeiplannen. In samenwerking met het FME Agro & Food-cluster heeft ING Economisch Bureau 114 (technologische) toeleveranciers gevraagd naar groeiplannen, investeringen en samenwerking. De meeste bedrijven hebben voor zichzelf een groeidoelstelling neergezet (86 procent). De binnenlandse markt blijft belangrijk voor veel bedrijven, 61 procent noemt Nederland, ondanks het volwassen karakter van de markt, als één van de belangrijkste groeiregio's. Ook Azië (32 procent), Duitsland (26 procent) en overig Europa (36 procent) worden regelmatig genoemd.

Productinnovatie
De mate van productinnovatie en bovenal de implementatie van nieuwe technologieën zal bepalend zijn voor het toekomstig succes van de agro & food-machinebouw. Maar ook in de rest van de foodketen, tot en met de consument, zal technologie de komende jaren voor een verandering zorgen. Meer kennis van voeding en ICT als enabler om informatie veel sneller te kunnen delen (tussen consumenten en in de keten), zullen de foodsector meer vraag

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren