Strijd om Vinkje bereikt Tweede Kamer

06.07.2016 | Branchenieuws | 542 keer bekeken
Strijd om Vinkje bereikt Tweede Kamer

De Consumentenbond probeert de afschaffing van het 'Vinkje', dat op veel voedingsproducten te vinden is, af te dwingen via een hoorzitting bij het ministerie van Volksgezondheid.

Sinds het 'Vinkje' in 2006 werd ingevoerd door de stichting Ik Kies Bewust is het logo omstreden. Zowel het groene als het blauwe vinkje betekenen dat een product in een bepaalde groep een relatief gezondere samenstelling heeft. De groene variant ('gezondere keuze') is voor producten binnen de Schijf van Vijf. Het blauwe vinkje ('bewuste keuze') is bestemd voor alle overige producten.

De Consumentenbond vindt de vinkjes misleidend. Het grootste argument tegen het Vinkje is dat deze helemaal niet alleen maar op gezonde producten staat. Zo maken ook chips en popcorn kans op een vinkje. 

Minister Edith Schippers van VWS liet de vergunning van het Vinkje in maart een jaar verlengen, om ondertussen te laten onderzoeken hoe het beter kan. Reden voor de Consumentenbond om een officieel bezwaar tegen het Vinkje in te dienen; de bond wil meteen van het logo af.

Argumenten
Kees de Graaf, voorzitter van de onafhankelijke wetenschappelijke commissie van Ik Kies Bewust, vindt het officiële bezwaar "niet constructief" van de Consumentenbond. "Eigenlijk gaat het nergens over", aldus De Graaf tegen nieuwswebsite NU.nl.

Hij erkent dat het vinkjessysteem onduidelijk kan zijn, maar wijst erop dat achter de schermen hard wordt gewerkt aan hervorming. "Ik Kies Bewust bereidt een nieuw voorstel aan het ministerie voor. Hiervoor wordt goed gekeken naar de argumenten tegen het Vinkje, ook van de Consumentenbond. Helaas accepteerde de Bond onze uitnodiging om mee te praten niet."

Eerder spraken verschillende bekende Nederlanders, waaronder culinair journalisten, wetenschappers en kookboekenschrijfers, zich uit tegen het Vinkje in een fel pleidooi in de Volkskrant.

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren