Supermarkt verandert door verandering in kindermarketing

14.12.2016 | Branchenieuws | 448 keer bekeken
Supermarkt verandert door verandering in kindermarketing

Retailexpert Paul Moers denkt dat in de toekomst supermarkten er saaier uit gaan zien. Hij zegt in de Metro dat het steeds lastiger voor bedrijven gaat worden om verpakkingen aantrekkelijk te maken voor kinderen. De Metro meldt zelfs dat de Tweede Kamer binnenkort gaat praten over een 'suikertaks'

Steeds meer kinderen tussen de 4 en 20 jaar hebben last van overgewicht. Daarvan lijdt drie procent aan obesitas. Uit onderzoek van de Wereldgezondheidsorganisatie blijkt dat een belasting op producten waar veel suiker in zit, een effectieve maatregel zou zijn om obesitas tegen te gaan. 

Kinderreclame
Vele organisaties, waaronder het Voedingscentrum, willen graag zien dat kindermarketing volledig wordt afgeschaft. Zij pleiten ook voor het afschaffen van reclame op de televisie voor ongezonde producten, omdat kinderen niet altijd het doel van marketing begrijpen zouden zij extra gevoelig zijn voor kindermarketing.

'Het is een vorm van zelfregulering'
Retailexpert Paul Moers denkt dat het inderdaad in de toekomst lastiger wordt voor bedrijven om reclame te maken voor kinderen, maar dat zij in de toekomst wel andere manieren vinden om verpakkingen interessant te maken voor kinderen. ''In de toekomst zal de supermarkt iets saaier worden”, denkt Moers. "Maar bedrijven hebben nog steeds allerlei mogelijkheden om een spannende verpakking te maken met kleuren of met andere plaatjes. Je mag voorlopig nog gewoon een foto van een strand op een verpakking zetten. Ik denk niet dat dat snel zal veranderen, want je kunt niet alles reguleren.”

Moers erkent het probleem van obesitas in de samenleving. "Het is dus goed dat bedrijven daar iets aan gaan doen. Het is een vorm van zelfregulering, want supermarkten en levensmiddelenproducenten zijn bang dat de overheid anders zou gaan ingrijpen. Bijvoorbeeld met een suikertaks. En dat willen ze niet.”

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren