Supermarkt zonder verpakkingen geopend in Antwerpen

09.09.2014 | Branchenieuws | 1322 keer bekeken

Met zakken vol lege potjes, flesjes en bakjes stonden klanten op 31 augustus in de rij voor een nieuwe Antwerpse supermarkt zonder verpakkingen. In de supermarkt, die officieel "Robuust: The Zero Waste Shop" heet, kunnen klanten voedingsmiddelen kopen zonder verpakking. Dat betekent dat klanten van de supermarkt zonder verpakkingen zelf bakjes en potjes mee moeten nemen om de levensmiddelen mee naar huis te krijgen. Zelfs vloeibare middelen zoals melk en wijn kunnen worden afgetapt in een eigen fles.

Op de site wordt gesproken over 'pre-cyclen' oftewel, het voorkomen van verpakkingsafval, in plaats van het verminderen en hergebruiken ervan. 

Naast de milieubewuste inslag wil de winkel ook zo veel mogelijk biologische en seizoensgebonden levensmiddelen aanbieden. De winkel profileert zich sterk als speciaalzaak van hervulbare, natuurlijke, seizoensgebonden en verpakkingsvrije voeding.

De winkel houdt ook rekening met het gewicht van de bakjes en flessen. Klanten van de supermarkt kunnen eerst hun verpakkingen wegen en die voorzien met een etiket met het gewicht. Pas daarna kan men de verpakkingen vullen. Bij de kassa wordt alles opnieuw gewogen, waardoor men alleen betaalt voor het daadwerkelijke product.

Toch is het wel duidelijk dat de winkel niet helemaal vrij is van verpakkingen, immers: de levensmiddelen moeten eerst vervoerd zijn naar de winkel. Maar ook daar heeft de winkel iets op gevonden: ze bieden sinds kort kortingsbonnen en cadeaubonnen aan die vervaardigd zijn uit het karton van hun bulkproducten. Zo worden ook die verpakkingen gerecycled.

De meeste bezoekers reageren in ieder geval enthousiast. Veel mensen vragen zich dan ook af wanneer het iniatiatief zich gaat uitbreiden naar andere steden, of zelfs naar Nederland. Antwerpen is niet de enige plek met een verpakkingsvrije supermarkt: eerder dit jaar dook er al eentje op in Berlijn

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren