Supermarkt zonder verpakkingen in Berlijn

22.05.2014 | Branchenieuws | 3544 keer bekeken

Het is waarschijnlijk geen nieuws waar uw hart sneller van gaat kloppen. Twee Duitse ondernemers hebben het idee opgevat om een supermarkt zonder verpakkingen te beginnen. Het duo Sara Wolf en Milena Glimbovski  wil op die manier voedselverspilling tegengaan en verpakkingsafval verminderen.

In de supermarkt, die Original Unverpackt gaat heten, kunnen klanten voeding zoals rijst, pasta en meel zelf afwegen en meenemen in hun eigen meegebrachte zakjes en bakjes. Boter en kaas worden op maat afgesneden en voor melk kan de klant zelf een fles of kan meenemen.

Via de website startnext hebben de dames door crowdfunding binnen een dag het gewenste startkapitaal opgehaald. 

De supermarkt komt in de hippe Berlijnse wijk Kreuzberg waar veel milieubewuste jongeren wonen. De dames hopen dat de supermarkt een daverend succes wordt, waarna ze kunnen uitbreiden naar andere Duitse steden.

In Frankrijk, de VS en in Londen bestaan ook al winkels met onverpakte producten. Het is de vraag of deze interessante en misschien ietwat bedreigende ontwikkeling ook naar Nederland overwaait. 

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (4)

Reageren
  • 23.05.2014 - 17:30 uur | M.J. de Rooij

    Hoe minder verpakkingen hoe beter en indien toch nodig dan zo veel mogelijk goed afbreekbare en recyclebare verpakkingen. Bijkomend voordeel van dit initiatief is dat de klant geen standaard hoeveelheid moet afnemen, maar zelf de hoeveelheid bepaalt. Dat voorkomt dat restanten worden weggegooid. Een goed initiatief dus door beide dames, dat het zeker waard is om te blijven volgen.

  • 23.05.2014 - 17:23 uur | M.J. de Rooij

    Hoe minder verpakkingen hoe beter en als het niet anders kan, dan de minst vervuilende en/of best recyclebare verpakkingen. Bijkomend voordeel van deze innovatie is dat je geen standaard hoeveelheid koopt, maar een die bij jou past. Dat betekent dat er minder ongebruikt weggegooid zal worden. Al met al een goede ontwikkeling, dankzij beide dames, die verdere navolging en verfijning verdient.

  • 23.05.2014 - 12:03 uur | Epco Blessing

    Zeer mooie ontwikkeling, maar ik ben wel benieuwd hoe zij om zullen gaan met bederfelijke producten. Hier draagt de verpakking namelijk zeer sterk bij aan het behoud van kwaliteit en verlenging van de houdbaarheid. Met andere woorden de verpakking gaat hiermee verspilling tegen door bederfelijke producten langer verkoopbaar te houden. Slim en correct gebruik van verpakkingen voorkomt/vermindert de enorme voedsel verspilling in de keten van productie tot consument!!

  • 22.05.2014 - 17:49 uur | Michel Dubbeld

    Zoals vroeger. Je eigen bakjes meenemen... en net als bij de melkboer.... etc...