'Supermarkten, verkoop groenten en fruit zoveel mogelijk onverpakt'

14.09.2016 | Branchenieuws | 549 keer bekeken
'Supermarkten, verkoop groenten en fruit zoveel mogelijk onverpakt'

Waar eerder deze maand al bleek dat consumenten afgeschrokken worden door teveel verpakkingen bij groente en fruit, beargumenteert verpakkingexpert Paul Hendriks nu ook dat biologische producten geen verpakking behoeven.

Hendriks is als verpakkingsexpert verbonden aan de groente en fruitdistributeur Eosta. Van de Europese Unie moeten niet-biologische en biologische producten duidelijk onderscheidbaar zijn. In de praktijk betekent dit vaak dat gangbare producten onverpakt in de supermarkt liggen, terwijl biologische producten verpakt zijn.

Hendriks stelt vraagtekens bij deze manier van werken. “Er zijn allerlei studies die laten zien dat biologische consumenten negatief tegen verpakkingen aankijken, zeker plastic verpakkingen”, zegt hij in een persbericht. “Logisch, de meest duurzaam geteelde variant zou je ook het meest duurzaam verpakt willen aanbieden. En de meest duurzame verpakking is géén verpakking.”

Volgens Hendriks zouden veel meer supermarkten hun groente en fruit onverpakt moeten aanbieden. “Als je een product onverpakt kunt aanbieden, is dat altijd de meest duurzame optie. De grote Zweedse supermarktketen ICA heeft nu als beleid ingevoerd: alleen verpakken als het niet anders kan. Dat zouden veel meer supermarkten moeten doen.”

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (1)

Reageren
  • Bram van Enckevort
    16.09.2016 - 11:07 uur | Bram van Enckevort

    Ik denk toch dat het wat genuanceerder ligt. Want de verpakking is er niet alleen om onderscheidend te zijn. Het beschermt ook, en voorkomt voedselverpillig. Aardbeien los in een grote bak zullen veel eerder weggegooid moeten worden dan als ze in een plastic verpakking zitten. Daarbij heb ik het nog niet eens over de logistieke problematiek. Eerder weggooien betekent ook eerder weer opnieuw aanleveren + meer vrachtwagenbewegingen enz. Dat is ook milieubelastend! En de consument moet ook beseffen dat hun wens om perfect uitziende producten bepaalde bescherming vergt.